Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Haarlem
Datum 19 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee vliegtuig belasting is voor gebruik vliegveld en moet een vaste prijs zijn. Eenmaal uit het Nederlands luchtruim, hoef ik geen Nederlandse belasting te betalen. Ook vind ik dat het raar is dat alleen Nederlands vertrekende passagiers die belasting zouden moten betalen.
Begrijp belasting voor gebruik vliegveld, maar als gebruik wordt gemaakt vanwege uitstoot is dit niet reëel en verplaats en verslechter je de uitstoot juist omdat mensen dan met de auto verder rijden om alsnog vanaf een ander vliegveld in het buitenland alsnog gaan vliegen.
Als we “de wereld willen redden” met CO2 reductie moet dat niet landelijk verrekend worden, en dan op een plaats reductie brengen om het naar een ander door te schuiven. Dan redden we de wereld niet. Dat is egoïstisch en niet in het algemeen belang, maar locale politiek die het probleem niet oplost maar verplaatst.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, de straf wordt gelegd bij de luchtvaart en passagiers. Wil je dat er minder gevlogen wordt, concurreer door treinen lager te belasten, en/of te subsideren. Treinen moeten juist goedkoper en frequenter en sneller worden, dan gaan passagiers vanzelf overstappen. Zolang dat niet geregeld is, kan je de luchtvaart hier niet op afrekenen. De luchthaven belasting zal het mileu niet verbeteren, alleen geld in het laadje bezorgen. Passagier blijven toch reizen en zullen nu juist misschien weer de auto pakken en misschien vanuit het buitenland vliegen ( dat gebeurd al).

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?

Nee vliegtuig belasting is voor gebruik vliegveld en moet een vaste prijs zijn. Eenmaal uit het Nederlands luchtruim, hoef ik geen Nederlandse belasting te betalen. Ook vind ik dat het raar is dat alleen Nederlands vertrekende passagiers die belasting zouden moten betalen.
Begrijp belasting voor gebruik vliegveld, maar als gebruik wordt gemaakt vanwege uitstoot is dit niet reëel en verplaats en verslechter je de uitstoot juist omdat mensen dan met de auto verder rijden om alsnog vanaf een ander vliegveld in het buitenland alsnog gaan vliegen.
Als we “de wereld willen redden” met CO2 reductie moet dat niet landelijk verrekend worden, en dan op een plaats reductie brengen om het naar een ander door te schuiven. Dan redden we de wereld niet. Dat is egoïstisch en niet in het algemeen belang, maar locale politiek die het probleem niet oplost maar verplaatst.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee,
Dit verminderd de concurentie positie van Nederland als luchthavenmaatschapij, bedrijven zullen andere hubs gaan aanvliegen en grote kans dat bedrijven Nedeland zullen gaan vermijden.
Dit beleid komt alleen ten voordeel aan de Midden oosten maatschappijen en kan veel banen gaan kosten in Nederland.
Milieu is belangrijk, maar deze maatregelen zullen geen enkel effect hebben op het milieu, maar de CO2 alleen maar naar ander landen verschuiven. Vliegtuigen zullen nig steed over Nederland vliegen en over dezelfde plekken vliegen waar ze. U ook al vliegen alleen met een andere vlag. Window dressing a net als de energie transitie niet eerst oplossingen invoert en daarna pas maatregelen neemt om dit waar te maken ( eerst iedereen dwingen van het gas af, en dan erachter te komen dat ons stroom net dit nig helemaal niet aan kan) zo ook met de luchtvaart. Geef luchtvaart de kans om te verduurzamen, stimuleer dat positief.
Dat geld wat wordt opgehaald duur deze belasting, wat wordt daarmee voor de luchtvaart mee verduurzaamd? Gaat het geld terug naar de vliegvelden of bio brandstof of stillere vliegtuigen? Denk het niet.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Jazeker, 80% van KLm klanten zien transfer passagiers, dus je straft alleen die 20% eigen volk. Hierdoor zal het ook geen impact hebben op millie enjuist nog meer juist NEdrlandse passagier naar het buitenland jagen. Windowdressing