Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Hoorn
Datum 23 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Erg slecht om dit eenzijdig te doen. Het idee is goed, maar het moet gelden alle carriers en vliegvelden in heel Europa, alsook de carriers die over Europa heen vliegen / er landen of vertrekken.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Goed idee als er een goed alternatief is. 500 km is wel erg ver in sommige gevallen gezien de reistijd. Aangezien het ontzettend veel uitstoot genereert (stikstof en CO2) om bijvoorbeeld een nieuwe treinverbinding aan te leggen, zou het beter zijn om ipv alle korte vluchten, de vluchten extra te belasten waarvoor een CO2 vriendelijk alternatief mogelijk is van onder de 4 uur reizen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Goed idee als het voor de hele wereld geldt.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Als het voor iedereen geldt: kan per vlucht gewoon een toeslag worden berekend door de grootcirkel afstand. Wel zo eerlijk en overzichtelijk.
Anders krijg je verplaatsing van uitstoot ipv vermindering (zelfs extra uitstoot als mensen naar bijvoorbeeld Düsseldorf rijden omdat daar de tickets goedkoper zijn dankzij een scheef opgezet systeem).

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transfer passagiers zouden uitgezonderd moeten worden, tenzij zij overal in Europa hetzelfde belast worden.
Ik denk dat we het doel niet uit het oog moeten verliezen: minder CO2 uitstoot. Dus niet verplaatsen en ten koste van bijvoorbeeld KLM het gedrag van mensen beïnvloeden, maar niet met het gewenste resultaat (uitstoot verplaatsen ipv verminderen).