Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam MBA PP Muijres
Plaats Aruba
Datum 17 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Niet voor alle lange vluchten, bijvoorbeeld vluchten naar overzeese gebiedsdelen zoals Aruba, Bonaire etcetera zouden van deze vliegbelasting moeten worden vrijgesteld. De reden hiervoor is dat Voor velen van ons de luchtverbinding naar Europees Nederland de enige verbinding met belangrijke voorzieningen is. Luchttransport is voor de eilandbewoners geen luxe, maar een basis behoefte. Het gevolg van het verhogen van de ticketprijs voor vlucht naar de eilanden ligt voor de hand; niet alleen worden de tickets, die voor velen al onbetaalbaar zijn, duurder, maar er ontstaat een nog hogere barrière voor het onderhouden van economisch verkeer en het bezoeken van scholen en familieleden. Al met al een voorspelbare verslechtering van de economische situatie voor de eilanden.


Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, inderdaad, want daar zijn redelijke alternatieven voor, zoals trein, bus, auto en boot.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, ook hier geldt mijn antwoord zoals in vraag 1. Niet alle vluchten dus…..

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja, inderdaad, Het is in aller belang van de bewoners van, en de vluchten naar het Caribische deel van het Koninkrijk dat de eilanden een uitzonderingspositie krijgen op de voorgenomen langeafstand vliegtax. Belangrijke argumenten voor de uitzonderingen zijn;
• De eilanden behoren binnen het Nederlandse Koninkrijk (Frankrijk heeft ook een uitzondering voor lange vluchten belasting voor haar overzeese gebieden)

• Groot risico op verslechtering van de economische situatie van de eilanden, waardoor een beperking in de zelfredzaamheid

• De vluchten naar het Caribische deel van het Koninkrijk betreft slecht een klein deel van de lange afstand vluchten vertrekkend vanaf Amsterdam. Deze beperkte hoeveelheid vluchten kunnen best uit de calculatie, ze dragen slechts voor een zeer klein deel bij aan de € 248 miljoen.

• De tickets worden al duurder door de verplichte bijmenging van Sustainable Aviation Fuel en verplichte CO2 offset.


Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zie mijn reactie en antwoord op vraag 4. Nee, niet alle soorten vluchten en passagiers moeten gelijk worden belast.