Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam M. Jansen
Plaats Haarlem
Datum 19 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Vliegbelasting werkt niet, dat heeft alleen maar een remmend effect op de economie terwijl het voor het milieu niets doet. Dat is de reden waarom Zweden recentelijk de vliegbelasting afgeschaft heeft en waarom veel andere Europese landen eveneens geen vliegbelasting heffen.

Laten we die €248 miljoen proberen binnen te halen met economische groei in plaats van belasting, die juist de economie afremt. Dat is wat Zweden doet en dat is wat Nederland eveneens zou moeten doen.