Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Sassenheim
Datum 26 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik wil hierbij vooral reageren op de anonieme reactie uit Rotterdam op 26 januari 2025 om 13:51. Deze vraagt zich af of een vlucht van Amsterdam naar New York via Kopenhagen korte of lange afstand is. Daar kan ik wel antwoord op geven: als de hele reis (dus beide vluchten) op één ticket geboekt zijn dan is dit lange afstand. Er wordt dan vliegbelasting geheven tot aan New York, wat de eindbestemming op het ticket is. Worden beide vluchten echter afzonderlijk van elkaar geboekt, dan is het korte afstand. De eindbestemming op het ticket is dan Kopenhagen, dat er van daar af door gevlogen wordt naar New York is voor de Nederlandse belastingdienst niet zichtbaar.

Wel is het dan zo dat over over de vlucht van Kopenhagen naar New York Deense vliegbelasting betaald moet worden, terwijl dat niet het geval zou zijn als beide vluchten op één ticket uitgevoerd zouden worden. Dan is het een transfer passagier in Kopenhagen, en transfer passagiers worden niet belast omdat zij in hun land van vertrek (in dit geval Nederland) al vliegbelasting betaald hebben. Wordt er op twee verschillende tickets gereisd dan betreft het geen transfer maar een aankomst en vertrek, over dat vertrek wordt vliegbelasting geheven. Dit soort overstappen wordt een zelf transfer genoemd.

En hoewel de Deense vliegbelasting aanmerkelijk lager is dan de Nederlandse is Denemarken nog één van de landen die vliegbelasting heft. Er zijn ook zat landen waar helemaal geen vliegbelasting geheven wordt. Bijvoorbeeld in Zweden wordt per 1 juli de vliegbelasting afgeschaft, dus als er in plaats van in Kopenhagen in Stockholm overgestapt wordt dan wordt er over de vlucht Stockholm naar New York geen vliegbelasting betaald. Ten minste, als er op twee verschillende tickets gereisd wordt. Ook hier geldt dat er belasting betaald wordt tot aan de eindbestemming op het ticket, dus als het één ticket betreft met overstap in Stockholm wordt het wel belast.

Dit geeft aan hoe makkelijk het is deze belasting te ontduiken, men vliegt simpelweg eerst naar een land zonder vliegbelasting. Ik noemde al Zweden maar er zijn er velen, meer dan de helft van alle EU-landen heeft geen vliegbelasting. Daar wordt een zelf transfer gepleegd zodat het resterende deel van de reis onbelast is.