Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam LC van der Maaten-Peters
Plaats Den Haag
Datum 21 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Dat vind ik erg verontrustend. Ik ben zelf of St.Maarten geboren, groot geworden op Aruba. Ik heb een kwart van mijn leven daar gewoond en woon 24 jaar met man en kinderen in Nederland.

Ik heb nog veel familie zoals tantes, ooms, broers en zussen, neven en nichten en kennissen die over heel het Caribisch gebied verspreidt wonen. Om te kunnen reizen met een gezin van 5 met leerplichtige kinderen betaal je sowieso al de hoofdprijs; laat staan als dit nu nog extra belast gaat worden.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ik vind dat deze vluchten extra belast mogen worden aangezien men eerder de neiging heeft om een kort uitstapje te doen en naar een Europees land te vliegen als zij een lang weekend hebben (Pasen, Pinksteren, Voorjaarsvakantie en studiedagen etc).

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ik ben van mening dat men per individu mag kijken en de frequentie dat diegene vliegt.

Je kan 5000 km of meer vliegen in 10
'korte' reizen of meer en veel meer uit stoten dan iemand die 1x per jaar een vliegreis aflegt van 2500 km.

Hanteer een minimum per persoon; overschrijden zij de min/max dan extra belasten.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik verwijs u naar mijn reactie op vraag 3.

Belast de persoon en niet de afstand.
Ik ben in 2017 voor het laatst naar Aruba gereisd. In juli 2025 weer.
Ik word dus gestrafd terwijl ik sinds ik in 2001 maar 2x terug ben geweest. 3de reis in 07-2025.
Hoe is dit eerlijk en passend?

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Wederom, belast de persoon. En hanteer een min/max vlieg kilometers per jaar. Bereik je dit, dan wordt je hoger belast.

Laten we wel wezen: Er zijn mensen die veel meer uitstoten, oude auto's rijden.
Neem maar de Jaguars met accuproblemen die op een stapel liggen om vernietigd te worden in Engeland. We doen er beter aan om die bedrijven te belasten én straffen.