Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Breda
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, de redenatie lijkt andersom logischer. Voor de korte vluchten zijn er andere alternatieven, zoals de trein, bus etc. Voor de lange vluchten dient binnen het Koninkrijk der Nederlanden een uitzondering te gelden. Deze vluchten worden o.a. gemaakt voor familiebezoek, medische noodzaak/zorg etc. Dit is geen keus, maar noodzaak. Deze vluchten zijn al erg aan prijs en worden met zwaardere belastingen onmogelijk gemaakt voor de Koninkrijksburger en werpt diverse drempels op voor het uitoefenen van recht op familylife als grondrecht. Daarnaast zijn de Caribische landen binnen het Koninkrijk afhankelijk van toerisme. Een van de peilers van de Staatssecretaris van Digitalisering en Koninkrijksrelaties is zelfredzaamheid van de eilanden bevorderen. Hoe wordt blijft dit mogelijk als door het land Nederland diverse barrières worden opgeworpen?

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Afstanden waar andere reisalternatieven voor zijn moeten zwaarder worden belast. Burgers hebben de neiging om bij goedkopere tickets vaker last minute op reis te gaan. Tickets zijn zo goedkoper dan de alternatieven, bijvoorbeeld de trein. Door dit in stand te houden vindt er meer uitstoot plaats.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Dit hoeft niet extra te worden belast.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja. Zie ook vraag 1. Voor landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden dienen uitzonderingen te gelden wegens noodzaak reizen voor familiebezoek etc. en het gebrek aan andere reisalternatieven. Daarnaast werpt het barrières voor de inkomstenbron van de eilanden (toerisme).

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transferpassagiers moeten net zo worden belast. Immers zorgen zij net als andere passagiers voor een bepaalde mate van uitstoot. Tevens kan dit voor een extra inkomstenbron zorgen waardoor meer in het algemeen niet onevenredig hoger hoeft te worden belast.

Ook kan gewerkt worden met tarieven voor x aantal reiskilometers. Denk aan zakelijke reizigers met meerdere reisbewegingen per maand of zelfs per week.

Businessclass en premiumclass mag hoger worden belast. Dit is een extra vaak onnodige luxe wat zorgt voor extra uitstoot.