Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 15 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, dit is niet in het belang van het land en het enige resultaat hiervan zal zijn dat nabijgelegen luchthavens zoals aangrenzende in Duitsland en België zullen groeien en het verkeer van aldaar zal vliegen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, dit zal tevens geen effect hebben op de totale mondiale uitstoot. Weg gegooid economische mogelijkheden. Mochten er vanuit Schiphol wél effectieve mogelijkheden komen zoals de trein (dit is op dit moment verre van een geschikte vervanger voor passagiers) dan is dit mijn inziens een goede optie. Mocht een passagier uit Bali naar Brussel willen dan is de overstap naar een trein op Schiphol een zeer omslachtige en vermoeiende exercitie. Doorgaan met een vlucht is daarbij veel gemakkelijker ivm bagage en loop afstand naar vervolg vervoer.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Je verlegt het probleem naar de grenzen van ons land en verliest op de lange termijn relevantie. Economisch wordt hier zo niet verder gekeken dan de eigen navel. Probeer een scenario te schetsen met deze ideeën en dan 10 jaar in de toekomst te kijken. Onze luchthaven zal er uit zien als een zoals Billund luchthaven met bijbehorende gebrek aan mogelijkheden.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Het hele idee toont überhaupt een flagrant gebrek aan kennis en inzicht. Economisch je eigen slagader dichtknijpen terwijl je bloed doneert aan je buren.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Dit is te complex om aan leken te vragen om te beantwoorden. Dat dit gedaan wordt geeft net als een referendum een gebrek aan kennis weer. Vraag een piloot om z’n mening over een hart transplantatie en hoe daarin verbeteringen in door te voeren. Absurd.