Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Haarlem
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
De vliegtaks moet afgeschaft worden. Mensen gaan niet minder vliegen, ze wijken uit naar andere luchthavens. Het zorgt voor oneerlijke concurrentie.
Als mensen uitwijken krijg je juist extra vervuiling. Ze moeten vaak verder reizen naar een andere luchthaven.
Er komt dus niet minder uitstoot op de wereld. Het wordt alleen verplaatst.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
De vliegtaks moet afgeschaft worden. Zie mijn vorige reactie.
Investeer in goede alternatieven. Het wegennet is overvol, OV is onbetaalbaar en niet betrouwbaar.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
De vliegtaks moet afgeschaft worden. Zie mijn eerste reactie.
Mensen gaan niet minder vliegen, ze gaan vanaf andere luchthavens. Er is al oneerlijke concurrentie vanuit het Midden-Oosten. Door de vliegtaks zullen mensen Nederland mijden. Wat ga je dan krijgen? Meer vluchten. Ipv Amsterdam-New York gaan mensen straks Amsterdam-Dubai en Dubai-New York vliegen. Dit maakt het uitstoot probleem alleen maar groter.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nogmaals, geen vliegtaks.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Steun de eigen luchtvaart! De prijzen op Schiphol, zoals havengelden zijn hoog.
Midden-Oosten maatschappijen krijgen geld toe om op Schiphol te vliegen! Dat is echt onacceptabel.
Hoe help je je eigen economie om zeep.
Steun KLM, geen vliegtaks. Geen geld naar andere luchtvaartmaatschappijen die met staatssteun vliegen zoals Emirates. Zij hoeven zich niet aan Europese regels te houden.
Er komt alleen maar meer uitstoot door meerdere vluchten.
En op lange termijn als KLM het niet gaat redden door de overheid, dan is Schiphol ook niet meer interessant. Dat wordt een nieuwe Brussels Airport.
Nederlanders zullen dan altijd via het buitenland moeten vliegen (extra vluchten wereldwijd).
Ook pakketten, medicijnen etc uit het buitenland wordt veel duurder en lastiger.
Alle klagers wil ik nog wel eens horen als alles wat ze via Ali bestellen met de boot moet komen omdat ze de luchtvaart in Nederland om zeep hebben geholpen