Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Noordwijkerhout
Datum 21 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, absoluut niet. Schiphol is al 1 van de duurste luchthavens van Europa. De luchtvaart in Nederland heeft het al erg moeilijk met het wispelturig beleid en met de extreme kosten verhogingen van de afgelopen jaren. Een extra tax zal een averechts effect hebben: er zal meer vervuiling komen. Luchtvaartmaatschappijen houden al weinig geld over om te verduurzamen, een extra tax zal het nog moeilijker maken. De tax vloeit ook niet terug naar de luchtvaart, wat naar mijn mening wel zou moeten. Daarnaast drijft het reizigers de grens over, wat leidt tot meer verkeer op de weg, meer files, meer uitstoot, meer belasting van het wegdek, wat weer leidt tot extra kosten en extra milieuvervuiling door de extra renovaties aan de wegen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, treinen zijn in veel gevallen geen goede optie door de slechte verbinding. Met vliegtuigen kan je allerlei korte routes verbinden, die niet mogelijk zijn met de trein. Uit onderzoek is al gebleken dat spoor aanleggen vele malen vervuilender is en voor extreem veel geluidsoverlast zorgt over een heel lang traject. Daarnaast is het lelijk in de omgeving en moet er natuur voor worden geruimd. Daarnaast is er binnen afzienbare tijd al mogelijk om op zulke korte afstanden elektrisch te gaan vliegen (binnen 10 jaar). Dan is het helemaal een no-brainer om te vliegen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee dat vind ik niet. Mensen kunnen niks doen aan hun afkomst of waar ze zaken doen. Het is oneerlijk als iemand extra moet betalen puur omdat zijn of haar familie ver weg woont. Ook moet iedereen elke cultuur ter wereld blijven kunnen bezoeken. Dit vind ik een erg waardevolle ervaring en leidt tot meer acceptatie en begrip voor andere landen en culturen. Je wilt bedrijven ook niet belemmeren om bepaalde delen van de wereld niet mee samen te werken doordat de kosten daarvoor hoger zouden zijn.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik vind dat er helemaal niet extra moet worden belast. Luchtvaart is bij uitstek internationaal. Er moet absoluut geen nationale tax of regelgeving op de luchtvaart worden geheven. Dit is alleen maar schijn. Deze tax komt überhaupt niet ten goede van de luchtvaart (voor verduurzaming), maar beland gewoon op de grote hoop.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat er niemand belast zou moeten worden op nationaal niveau, hooguit internationaal geregeld zodat het overal gelijk is. Anders komt er een oneerlijk speelveld tussen landen en luchtvaartmaatschappijen. In het huidige systeem vind ik dan ook zeker niet dat transferpassagiers belast moeten worden. Dit zou een desastreuze keuze zijn met fatale gevolgen. Transferpassagiers zullen dan Amsterdam vermijden en zullen dan overstappen op bijvoorbeeld Heathrow, Parijs, Madrid of Frankfurt. Uiteindelijk is er dus minstens net zoveel co2 uitstoot (of zelfs meer doordat de verbinding minder direct is dan via Schiphol). Vervolgens zullen Nederlandse bedrijven, werknemers en uiteindelijk heel Nederland daaronder lijden. Jullie zeggen dat deze maatregelen zijn om minder het milieu te belasten, maar dit zal uiteindelijk het tegenovergestelde bewerkstelligen. Daarom moeten deze voorstellen absoluut niet worden ingevoerd omdat de beoogde doelen nooit behaald zullen worden. Het zal alleen maar economische schade geven en mensen werkloos maken. Focus liever op het helpen verduurzamen van de luchtvaart. Het is geen makkelijke industrie om te verduurzamen, vanwege technologische limitaties. Daarom heeft de luchtvaart juist hulp nodig hierbij. Daarnaast is KLM in de luchtvaartindustrie dé pionier in verduurzaming. Elke krimp of tax in Nederland, zal KLM laten krimpen en dit zal door andere minder duurzame luchtvaartmaatschappijen buiten Nederlanden worden opgevangen, wat leidt tot MEER uit stoot.