Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Haarlem |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, want de meeste klimaatschade wordt veroorzaakt door slechts een klein deel van de vluchten met de grootste vliegafstand. Deze vluchten moeten we niet alleen het hoogst belasten, maar (daarmee) ook ontmoedigen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ik vind eigenlijk dat deze zeer korte vluchten helemaal geschrapt moeten worden, als er goede alternatieve vervoersmogelijkheden zijn. Maar als ze toch (voor een deel) blijven bestaan, moeten deze inderdaad ook extra belast worden. Op deze manier kan de trein qua prijs ook beter concurreren.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, want de meeste klimaatschade wordt veroorzaakt door slechts een klein deel van de vluchten met de grootste vliegafstand. Deze vluchten moeten we niet alleen het hoogst belasten, maar (daarmee) ook ontmoedigen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, waar een land toe behoort is niet relevant voor de uitstoot. Het gaat om de afstand die gevlogen wordt en de uitstoot die daarmee gepaard gaat: dat moet belast worden.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat juist de transferpassagiers meer belast moeten worden: transferpassagiers leveren de Nederlandse economie nauwelijks iets op, maar zorgen er door hun vlucht wel voor dat wij te maken krijgen met de gevolgen (zowel qua uitstoot als qua geluid).
Ik vind ook dat privéjets onder de regeling moeten vallen. Juist in privéjets is de uitstoot per passagierskilometer enorm, omdat er vaak maar enkele personen in plaatsnemen. Eigenaren van privéjets zijn ook mensen die een dergelijke belasting wel kunnen ophoesten. In diezelfde lijn zou het goed zijn als business class passagiers ook meer belast zouden worden dan economy passagiers.
Het gewicht van een vliegtuig zou eigenlijk niet uit moeten maken, alle vluchten die op fossiele brandstof worden gemaakt zouden belast kunnen/moeten worden.
De enige vluchten die wat mij betreft uitgezonderd zouden kunnen worden zijn vluchten voor militaire of humanitaire operaties.