Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Leiden |
Datum | 18 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Voor lange vluchten bestaat geen werkbaar alternatief, waardoor je hiermee enkel de Nederlandse luchtvaart benadeeld. Immers, een vlucht naar een hub ergens anders in Europa is dan lager belast dan een directe langeafstandsvlucht.
Korte afstand belasten enkel op bestemmingen met andere, werkbare alternatieven beschikbaar.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Enkel mits er een werkbaar alternatief is. Daarnaast is dit meer een politieke maatregel, daar minder dan 3% vd uitstoot luchtvaart op trajecten onder de 500km zit.
Verder vind ik dat er voor bijvoorbeeld een amsterdam-norwich geen werkbaar alternatief is. Daarom vind ik een extra zware belasting op dat soort vluchten onrechtvaardig.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, voor deze vluchten bestaat geen alternatief. Daarnaast benadelen we hiermee de Nederlandse luchtvaart, want mensen kunnen dan goedkoper via een hub in het buitenland reizen. Daarmee verplaatsen we uitstoot, terwijl de Nederlandse luchtvaart een van de meest duurzame op aarde is.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, ik ben tegen het politiek willekeurig bepalen welke bestemmingen 'belangrijk' zijn. Daarnaast werkt dit oneerlijke concurrentie in de hand. Regel het op zijn minst europees, maar liefst wereldwijd.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind van niet. Belasting op transferpassagier betekent gewoon oneerlijke concurrentie voor onze eigen luchtvaartmaatschappijen. Mensen vliegen dan gewoon via een andere hub, waarmee de uitstootreductie niet gerealiseerd wordt op wereldwijde schaal.
Verder heffen andere landen vaak ook al vertrek belastingen. Op deze manier stapelen we allerlei maatregelen, met als gevolg dat we onze eigen Nederlandse industrie uithollen, ten gunste van actoren in het buitenland, terwijl de milieuwinst er niet is.