Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | B. Groen |
---|---|
Plaats | Ede |
Datum | 24 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik zie vooral heel veel reacties die wijzen op de negatieve impact van vliegen op het milieu. Dat valt niet te ontkennen, dat is waar. Vliegen is belastend voor het milieu en de voorgestelde maatregelen zouden dan ook effectief zijn als deze wereldwijd of minstens Europees zouden worden toegepast. Maar als alleen Nederland dit invoert en andere landen niet meedoen heeft het geen effect, dan verplaatsen de vervoersstromen zich alleen maar. De uitstoot neemt dan niet af, die verplaatst zich dan alleen maar naar buiten onze landsgrenzen. We helpen onze economie om zeep en het milieu is er niet bij gebaat.
Kortom, probeer dit op z'n minst Europees voor elkaar te krijgen maar ga niet op eigen houtje handelen. De verscheidenheid van belastingmaatregelen tussen (Europese) landen verstoort het gelijke speelveld wat de luchtvaart hoort te zijn, hier is uniformiteit nodig. Begin daarom met de vliegbelasting af te stemmen met andere landen om zo het speelveld gelijk te trekken.