Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | A.J. Gerritsen |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 25 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Beide moeten in de basis reëel op basis van 'true pricing' (incl. milieu- en klimaatimpact) worden belast, vergelijkbaar aan de belastingen op benzine of meer. Vervolgens is het extra belasten van korte vluchten (< 1000 km) noodzakelijk om de keuze voor milieuvriendelijkere en toekomstbestendigere keuzes zoals voor de trein te bevorderen. Tegelijk is het verbeteren van het (internationale) ov zeer wenselijk !
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer zeker en dan < 1000 km. Dergelijke korte vluchten verbieden vind ik nog beter. De keuze voor trein en bus moet omwille van onze toekomst worden bevorderd. Toegankelijk vervoer voor iedereen, klimaat, natuur, minder fijnstof, minder lawaai !
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Vliegen mag en moet gelet op een gezonde toekomst worden ontmoedigd dus iedere maatregel die dit ondersteunt is wenselijk, dus ook het extra belasten van zeer lange vluchten.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, dit soort differentiatie is niet wenselijk vanuit zowel rechtvaardigheid als om reden dat mensen in dergelijke gebieden dan als vervolgtransport de trein of bus kunnen nemen. Beide beter dan vliegen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
De enige uitzondering die ik me kan voorstellen is vluchten om medische, levensreddende redenen voor mens en dier. In de basis vind ik gelijke belasting conform onze grondwet wenselijk. Het gelijkheidsbeginsel. Zie verder mijn antwoord op vraag 3.