Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Maastricht |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind het principe logisch, echter houdt het geen rekening met hoe zuinig een toestel is. Daarnaast is vliegen vanaf Nederlandse luchthavens vrij duur in vergelijking met luchthavens vlak over de grens. In mijn ogen leidt dit principe tot het verplaatsen van vliegbewegingen over de grens, waarmee het milieu niet geholpen is. Als het doel is om de schatkist te vullen dan is dit een makkelijke manier aangezien hier veel vakantievluchten in Europa onder vallen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
De trein is slechts een alternatief voor zeer korte afstanden. De route Amsterdam-Brussel wordt echter als voorbeeld aangehaald, en de trein is qua snelheid en comfort niet altijd een goed alternatief. Vanuit een Randstad-perspectief lijkt dit logisch, maar wat als je in Maastricht of Groningen woont? Dan is het vaak een halve wereldreis om met de trein te reizen. Tot nu toe is de trein alleen een alternatief als er een goede en betrouwbare dienstverlening is. Het netwerk van hogesnelheidstreinen heeft onvoldoende dekking om Nederland goed te verbinden met de rest van Europa.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, omdat er vaak met zeer zuinige vliegtuigen wordt gevlogen, in tegenstelling tot een aantal jaren geleden. Ik vind dat mensen die heel vaak vliegen belast moeten worden, en niet de persoon die één of twee keer per jaar vliegt.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik vind dat burgers die heel vaak vliegen belast moeten worden onder het principe 'de vervuiler betaalt'. Dus een heffing op basis van hoe vaak je vliegt, in plaats van relatief korte vluchten zwaar te belasten. De persoon met een smalle beurs wordt anders net zo hard geraakt als de persoon die meer dan vijf keer per jaar vliegt.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat burgers die heel vaak vliegen belast moeten worden onder het principe de vervuiler betaald. Dus een heffing op basis van hoe vaak je vliegt ipv relatief korte vluchten zwaar te belasten. De persoon met een smalle beurs wordt anders net zo hard geraakt als de persoon die meer dan 5x per jaar vliegt