Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Dhr. P.V. Zonneveld |
---|---|
Plaats | Dronten |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, dat vind ik niet.
Dit zal enkel tot gevolg hebben dat mensen hun reis beginnen met een kort vluchtje naar een land met weinig of geen vliegbelasting. Van daaruit wordt op een tweede ticket door gevlogen naar de uiteindelijke bestemming. Dit heet een zelf transfer, ik heb dit al regelmatig gedaan en er vele honderden euro's mee bespaard. Nederland zal zijn lange afstands vluchten hierdoor verliezen aan andere landen. Om concurrerend te blijven moet de vliegbelasting, zowel op korte als op lange afstand, zo laag mogelijk zijn.
Ik zou zeggen, neem een voorbeeld aan Zweden waar de vliegbelasting onlangs is afgeschaft om de economie te stimuleren. Zowel op korte als op lange afstand wordt in Zweden geen vliegbelasting geheven. Het gevolg is dat passagiers uit heel Europa inclusief Nederland hun reis beginnen in Zweden vanwege de lage (belastingvrije) ticketprijzen daar. Het verschil is dusdanig dat het loont om eerst naar Zweden te vliegen, dat is goedkoper dan de reis in Nederland beginnen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, dat vind ik niet.
Ik ben het er mee eens dat op deze korte afstanden vliegen ontmoedigd moet worden, echter dat kan beter bereikt worden door de trein goedkoper te maken. Die is nu vaak nog schreeuwend duur. Meer concurrentie op het spoor moet zorgen voor lagere ticketprijzen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, dat vind ik niet.
Zoals ik bij vraag 1 al aangaf zal dit er enkel toe leiden dat mensen hun reis beginnen op een buitenlandse luchthaven waar de vliegbelasting lager is. Het kan lonen om eerst een korte afstand vlucht te nemen naar een land met weinig tot geen vliegbelasting en daar vandaan op een tweede ticket verder te vliegen. Dit scheelt nu vaak al honderden euro's en dat voordeel zal alleen maar toenemen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, dat vind ik niet.
Dit zal er enkel toe leiden dat mensen hun reis opknippen in verschillende segmenten, ieder op een eigen ticket. Dat moet je niet willen. Om dit te voorkomen moet de vliegbelasting in Nederland zo laag mogelijk zijn zodat mensen geen zelf transfer op een buitenlandse luchthaven hoeven te maken. Neem een voorbeeld aan Zweden waar de vliegbelasting onlangs volledig is afgeschaft, daardoor speelt dit hele probleem niet.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Uiteraard moeten overstappende passagiers vrijgesteld worden van vliegbelasting, zij hebben deze immers al betaald in het land waar ze hun reis begonnen zijn. Door deze in Nederland nogmaals te heffen zouden ze dubbel belast worden, dat schaadt onze concurrentie positie. In plaats van in Nederland stappen ze dan elders over waar deze belasting niet geheven wordt.
Let op dat overstappende passagiers ook een zelf transfer kunnen maken in Nederland, zorg dat ze eenvoudig de vliegbelasting kunnen terugvragen als ze kort voor aanvang van hun reis uit Nederland op een ander ticket naar Nederland vliegen.