Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nieuwersluis
Datum 16 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, er is duidelijk aangetoond dat het belasting van vliegverkeer niets doet voor uitstoot van broeikasgassen. Mensen zullen blijven vliegen en zullen dan eerst met de auto over de grens gaan, of een korte afstand vlucht nemen en dan een lange. Hierdoor is de uitstoot aanzienlijk hoger dan wanneer de vlucht uit Nederland zou vertrekken.

Dit hebben meerdere landen al ondervonden.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Mits er het alternatief ook echt een alternatief is. De uitstoot en reisduur zouden dan ook vergelijkbaar moeten zijn, alsmede de kosten. Op dit moment is bijvoorbeeld een treinreis vanuit Brussel naar Amsterdam aanzienlijk duurder dan vliegen en duurt langer.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee een differentie is al aangetoond dat dat niet werkt.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Indien men toch een vliegbelasting wilt, dan zou men ook naar de totale afstand van de vlucht moeten kijken. Dus bijvoorbeeld AMS-DXB-BKK en dat dit verder is dan AMS-BKK.
Dit is alleen vanwege privacy problematisch.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Naar mijn mening zou deze belasting er uberhaupt niet moeten zijn maar als je al gaat belasten doe het dan op privejets. Relatief veel uitstoot en vervoeren weinig mensen. Hoewel dit voor uitstoot niks zal doen aangezien privejets dit makkelijk kunnen dragen.