Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Apeldoorn |
Datum | 18 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, voor langere vluchten is geen alternatief. Dus je gaat het gedrag ermee niet veranderen.
Verder is het een slecht idee om dit alleen als Nederland te doen. Je verplaatst daarmee reizigers naar het buitenland, wat waarschijnlijk meer verkeer oplevert.
Daarnaast verslechter je de concurrentiepositie van Schiphol en de maatschappijen die vanuit Nederland vliegen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Veel reizigers op deze vluchten reizen verder voor of na de korte vlucht op een lange afstandsvlucht.
Voor de korte reiziger; als het alternatief beter is gaat niemand meer vliegen tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Brussel. Zorg dus dat er een nette en vlotte manier (bijvoorbeeld treinverbinding) tussen deze steden komt. Met net bedoel ik dan de volledige ervaring. Parkeermogelijkheid bij het station, gegarandeerde stoelen in de trein, ongestoord verwarmd kunnen wachten in een gebied alleen toegankelijk voor reizigers en uitgerust met begaanbare toiletten en mogelijkheden tot wat eten en drinken.
Dit in plaats van vliegen slechter te maken. Beetje de neus naar voren zeg maar.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Zulke lange vluchten zouden vaak al veel kunnen besparen door ongeveer halverwege een tussenlanding te maken (minder brandstof nodig om brandstof mee te nemen.) Vaak kan dit niet vanwege de ligging van de route, bijvoorbeeld over een oceaan.
Toch gebeurt dit ook niet als het wel zou kunnen. Blijkbaar hebben de klanten er geen zin in. Ook hier gaat een extra belasting het gedrag dus waarschijnlijk niet veranderen. En ook hier gelden de eerder genoemde bezwaren; geen alternatief, concurrentiepositie en concurrentievervalsing.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik zie eigenlijk geen voordelen in de vliegbelasting, wel nadelen.
Deze vraag is dan ook niet van toepassing.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transferpassagiers moeten worden uitgezonderd. Die worden al belast op vertrek en aankomst.
Tenzij deze belasting in een zeer groot geografisch gebied zou worden geheven zou dit alleen maar leiden tot oneerlijke concurrentie. Andere hubs, meer verkeer en meer gevlogen kilometers.