Recht op digitaal consult voor zover passend bij goede zorg
Reactie
Naam
|
drs. F.C.H. van Hindevoort
|
Plaats
|
Leiden
|
Datum
|
12 oktober 2023
|
Vraag1
U kunt reageren op alle aspecten van het wetsvoorstel.
Uit de MvT deel 5:
‘De zorgaanbieder kan uiteraard voorstellen om een consult digitaal te voeren, maar een patiënt behoudt het recht op (tenzij juist dát vanuit het oogpunt van goede zorg niet verantwoord zou zijn) een fysiek consult.’
Dus als een patiënt denkt het bij het rechte eind te hebben over een aandoening, maar die beslissing wordt ingegeven door een persoonlijkheidsstoornis, dan kan dus geen goede zorg gegeven worden omdat betrokkene niet fysiek aanwezig wil zijn. Een zorgverlener dient dan aan te geven dat een videoconsult wel nodig is, en als de patiënt het daar niet mee eens is, daarmee een (tucht)klacht kan indienen én de zorgverlener krijgt de IGJ op zijn dak!
Ook bij verzuim, in gevallen waar sprake is van ziektewinst, kan juist een fysiek consult uitkomst bieden dat te onderzoeken. Als een werknemer dan weigert naar de bedrijfsarts te gaan, dan is dat dus op basis van ‘het recht op videobellen’.
Aangezien dan geen sprake is van behandeling maar begeleiding, kan daar moeilijk (geen?) bezwaar in worden gemaakt door de zorgverlener.
Buiten het feit dat ik het echt buitensporig vind dat D66 een voorstelwet heeft gemaakt om te bepalen hoe de zorg dient plaats te vinden, gaat het voorbij aan de regie van de zorgverlener. De zorg is geen ‘u vraag wij draaien’.
Als de omstandigheden te rigide worden, zou ik niet verbaasd zijn als artsen en andere zorgverleners de handdoek in de ring gooien, hetgeen tekorten in de zorg zou aanjagen.
Vraag2
Dit voorstel regelt dat een patiënt kan verzoeken om een digitaal consult (videoconsult). De zorgaanbieder wijst dit verzoek toe, of legt uit dat bij een digitaal consult in dat geval geen goede zorg geleverd kan worden. Hoe beoordeelt u deze toepassing van het principe van comply or explain? Zie ook paragraaf 4 van de memorie van toelichting.
Principe can comply or complain? Ik beoordeel het als een gegarandeerd recept voor oeverloze discussies in de spreekkamer. En als de patiënt het er niet mee eens is, een klacht in kan gaan dienen en de IGJ gezellig deze taak erbij kan nemen om alle zorgverleners te gaan controleren of er wel ‘goede zorg wordt geleverd en men wel netjes de patiënt de keuze geeft om een videoconsult te laten doen’.
Ik weet dat ik, als arts, mijn BIG Registratie zal laten verlopen als deze wet erdoor komt. Succes met het vinden van een nieuwe arts, dat gaat niet lukken met deze tekorten.