Recht op digitaal consult voor zover passend bij goede zorg
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Halsteren
|
Datum
|
12 oktober 2023
|
Vraag1
U kunt reageren op alle aspecten van het wetsvoorstel.
Digitale zorg en de mogelijkheden voor e-consulten dient de komende tijd uitgebreid te worden.
Hierbij kan de patiënt z'n wensen voor live of e- duidelijk maken en hier dient rekening mee gehouden worden.
De arts dient de eindbeslissing voor een digitaal consult te hebben, sommige problemen lenen zich uitermate goed voor een digitaal consult, wat de patiënt een hoop tijd en energie kan besparen. Andere problemen dienen live gezien te worden of live besproken. Ik denk dat patiënten die inschatting niet altijd goed kunnen maken en hun agenda-belangen mee laten spelen in een mate dat de inhoudelijkheid van het consult secundair raakt aan de vorm.
De impact van een slecht-nieuwsgesprek of een slechte uitslag, de mogelijkheid een lichamelijk onderzoek te verrichten. Als er iets is dat de COVID-tijd hierin duidelijk heeft gemaakt, is het dat wel..
De zin 'wanneer dit vanuit goede zorg verantwoord is' zal discussie en risico opleveren.
""De zorgverlener kan de gewonnen tijd wint besteden
aan kwetsbare patiënten, bijvoorbeeld aan patiënten die minder digitaal-vaardig zijn. Dat
maakt het tijd- én kostenbesparend en het verbetert de zorg in het geheel
Het risico bestaat dat een dergelijk digitaal consult als screeningstool voor een evt live consult wordt gezien (misschien wel meer voor de patiënt dan voor de arts). Dit leidt toename aan totale consulten, zeker aangezien risico op misdiagnose online zal leiden tot vaker live beoordeling, zeker in de tijd van toenemende aansprakelijkheidsclaims en juridisering van zorg. ""
De implicatie dat videoconsulten tijdswinst voor de arts opleveren is een misvatting. Voor de patiënt levert het zéker tijdswinst op, en dat is positief, maar voor de arts is de administratieve last niet minder dan bij een live consult. Er blijft dus zéker niet meer tijd over voor kwetsbare patiënten, alleen al de uitleg waarom er wel of geen digitaal consult kan plaatsvinden zal ruis opleveren en druk op de doktersassistenten die de discussies moeten voeren.
Stimuleren van meer helderheid over de mogelijkheden van videoconsulten, de vergoedingen hiervoor en de afkadering in het kader van veilige zorg zijn hierbij aandachtspunten..
Vraag2
Dit voorstel regelt dat een patiënt kan verzoeken om een digitaal consult (videoconsult). De zorgaanbieder wijst dit verzoek toe, of legt uit dat bij een digitaal consult in dat geval geen goede zorg geleverd kan worden. Hoe beoordeelt u deze toepassing van het principe van comply or explain? Zie ook paragraaf 4 van de memorie van toelichting.
Deze toepassing kan alleen werkzaam zijn wanneer een afwijzing van het verzoek ook daadwerkelijk bindend is, geen discussie oplevert en de arts niet ZELF verantwoordelijk is voor het screenen van deze aanvragen, nog een administratieve taak om de druk te 'verlagen'. Hoe dat op een veilige manier kan gebeuren, zie ik nog niet. Ook onder de assistenten is de werkdruk hiervoor te hoog.
Een geautomatiseerd systeem dat de patiënt leidt door een algoritme van aanvraag, zou als screeningstool gebruikt kunnen worden.
Zorg ervoor dat de faciliteiten voor digitale zorg verbeteren, de monopolies op de markt van EPD (HiX) en andere aanbieders verbetert. Laat de artsen de afweging voor wel/niet geschikt voor digitale zorg maken. Zorg dat daar géén financiële prikkels in meespelen en zorg dat de zorgverzekeraars dit ook financieel ondersteunen.