Recht op digitaal consult voor zover passend bij goede zorg
Reactie
Naam
|
BeterDichtbij (GJH Bogaerts)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
10 oktober 2023
|
Vraag1
U kunt reageren op alle aspecten van het wetsvoorstel.
In basis goede gedachte dat ook de zorg moderner (digitaler) gaat werken. Echter dit moet niet vanuit een wettelijke verplichting komen, is ook niet het geval geweest in andere sectoren. Als de voordelen maar groot genoeg zijn (ook voor zorgverleners) gaat men het vanzelf veel gebruiken. Zie bv. snelle groei van een dienst als BeterDichtbij, opgezet door de ziekenhuizen zelf en inmiddels groot in gebruik.
Vraag2
Dit voorstel regelt dat een patiënt kan verzoeken om een digitaal consult (videoconsult). De zorgaanbieder wijst dit verzoek toe, of legt uit dat bij een digitaal consult in dat geval geen goede zorg geleverd kan worden. Hoe beoordeelt u deze toepassing van het principe van comply or explain? Zie ook paragraaf 4 van de memorie van toelichting.
Denk dat de overheid niet op de stoel van de zorgverlener moet gaan zitten hoe de zorg uitgevoerd dient te worden. Als uiteindelijk de randvoorwaarden goed worden gesteld, zullen zorgorganisaties en zorgverleners ook voor hunzelf de fijne keuzes maken. Risico met een wettelijke verplichting is dat je patiënt portalen krijgt waarin de functie van een videoconsult wordt aangeboden en dat men daarmee voldoet aan de wettelijke plicht. Daarbij komt dat een videoconsult niet een heel slimme manier van werken is. Het kost de zorgverlener net zoveel tijd als een gesprek aan tafel, alleen voor de patiënt is het fijn. Er zijn ook andere manieren van digitale zorg (bv. asynchroon contact, thuismeten etc) die zorgen voor minder consulten en daadwerkelijk helpen capaciteit vrij te spelen. Dat doen videoconsulten niet.