Recht op digitaal consult voor zover passend bij goede zorg
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Hoorn
|
Datum
|
12 oktober 2023
|
Vraag1
U kunt reageren op alle aspecten van het wetsvoorstel.
1) Dit zou weer een extra regel zijn in een sector waar we zo graag van de overmaat aan regelgeving af willen.
2) Voor welk en wiens probleem is dit een oplossing?
3) Wie bepaalt wanneer een videoconsult niet past bij goede hulpverlening? Ik ben bang dat hierover, zeker in klacht-/conflictsituaties heel vervelende discussies over gaan ontstaan waarbij de hulpverlener altijd aan het kortste eind trekt.
Vraag2
Dit voorstel regelt dat een patiënt kan verzoeken om een digitaal consult (videoconsult). De zorgaanbieder wijst dit verzoek toe, of legt uit dat bij een digitaal consult in dat geval geen goede zorg geleverd kan worden. Hoe beoordeelt u deze toepassing van het principe van comply or explain? Zie ook paragraaf 4 van de memorie van toelichting.
De werklast wordt op deze manier volledig bij de zorgverlener neergelegd. Ofwel door het uitvoeren van het videoconsult (wat in het geheel geen tijdsbesparing oplevert tov een regulier consult) of voor het uitleggen waarom er geen videoconsult plaatsvindt, waarna er alsnog een regulier consult moet plaatsvinden (waardoor dit netto meer tijd kost)