Recht op digitaal consult voor zover passend bij goede zorg

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 4 december 2023

Vraag1

U kunt reageren op alle aspecten van het wetsvoorstel.
InEen geeft hierbij als branchevereniging van de huisartsenspoedposten (HAP) in Nederland haar reactie op het initiatiefwetsvoorstel tot wijzigen van de Wkkgz door het toevoegen van het recht voor patiënten op een digitaal consult.

We begrijpen dat digitale zorg zoals digitale consulten kunnen bijdragen aan continuïteit, betaalbaarheid en kwaliteit van zorg. InEen ondersteunt de beweging die we in het Integraal Zorg Akkoord hebben afgesproken. Er is echter een aantal onduidelijkheden in het voorliggende wetsvoorstel.

Onduidelijk in het wetsvoorstel is of het recht op een digitaal consult zich uitstrekt tot de spoedzorg. In haar ‘handreiking videoconsulten’ beoordeelt de KNMG zorg in spoedeisende situaties als minder geschikt voor videoconsulten. Vanuit de praktijk van de HAP acht InEen het recht op het digitale consult infrequent van toepassing, onwenselijk en lastig uitvoerbaar.

Op de huisartsenpost blijft de triage gelden om te bepalen of een consult (al dan niet digitaal) met spoed nodig is. Er volgt een zelfzorgadvies bij lagere urgenties of als de klacht niet tot de volgende werkdag kan wachten wordt een afspraak op de HAP of een huisvisite gepland.
De triage vindt telefonisch plaats. Wanneer dat van toepassing is worden videoverbindingen gebruikt ter ondersteuning van de triage en voor videoconsulten door waarnemend huisartsen. Bij de bepaling van de wenselijkheid hiervan zijn medisch-inhoudelijke overwegingen van doorslaggevende betekenis.
Het is niet de bedoeling dat patiënten de huisartsenpost zonder triage kunnen verzoeken om een digitaal consult. Volgens ons is dat ook niet de bedoeling van deze wet, maar dat is nu niet duidelijk aangegeven. We willen het belang van de triage bij dezen benadrukken.

Wanneer een consult op de huisartsenpost nodig is, zijn er vaak redenen om de patiënt juist fysiek te zien. We gaan er daarbij van uit dat patiënt en zorgverlener samen beslissen wat nodig is. Een digitaal consult is in de spoedzorg op de huisartsenpost daarom weinig van toepassing.

Een praktisch punt van zorg is dat de afhankelijkheid van techniek en de mogelijkheid van de patiënt om die te gebruiken, zich moeizaam verhouden met de aard in de spoedzorg en een bedreiging kan zijn van goede zorg. Het is immers belangrijk om op de techniek te kunnen vertrouwen, ook aan de kant van de patiënt. Bij slecht beeld of slechte verlichting kunnen gevaarlijke situaties ontstaan doordat de zorgverlener de situatie niet goed kan inschatten.

Vraag2

Dit voorstel regelt dat een patiënt kan verzoeken om een digitaal consult (videoconsult). De zorgaanbieder wijst dit verzoek toe, of legt uit dat bij een digitaal consult in dat geval geen goede zorg geleverd kan worden. Hoe beoordeelt u deze toepassing van het principe van comply or explain? Zie ook paragraaf 4 van de memorie van toelichting.
InEen acht het ongewenst dat het recht op een digitaal consult van toepassing is voor de spoedzorg op de Huisartsenspoedpost.

Mocht de acutezorgketen toch onder de reikwijdte van het recht op digitale zorg komen, dan vreest InEen veel discussies tussen patiënten en triagisten. Bij huisartsenspoedposten bestaat enige zorg over de wijze waarop patiënten het recht op digitaal consult dwingend kunnen ‘opeisen’. De afgelopen jaren worden de medewerkers op de HAP meer en meer geconfronteerd met onredelijk eisende patiënten, tot bedreigingen en geweld aan toe. Gevreesd wordt dat discussies met patiënten over de vraag het consult al dan niet via video te laten verlopen triagisten veel tijd zullen kosten. Dit gaat ten koste van schaarse triagecapaciteit.