Recht op digitaal consult voor zover passend bij goede zorg
Reactie
Naam
|
Sylvia Veereschild S Veereschild
|
Plaats
|
Enschede
|
Datum
|
9 oktober 2023
|
Vraag1
U kunt reageren op alle aspecten van het wetsvoorstel.
Mijn naam is Sylvia Veereschild, patient advocat, bestuurder en expert databeschikbaarheid in de zorg.
Als ex-kankerpatiënt met nog steeds late gevolgen hiervan, ben ik afgelopen 20 jaar helaas een fervent bezoeker van zorginstellingen. Als ondernemend, werkend (en voorheen ook nog alleenstaande moeder) persoon heeft mij dit vele ritjes, wachttijden, dure oppas-uren, stress-van-kom-ik-wel-op-tijd-en-is-er-parkeerplek, verzuim van werk en veel parkeergeld gekost. Ik durf te stellen dat meer dan 50% van alle consults die ik heb gehad in de afgelopen 20 jaar digitaal hadden gekund. De maatschappelijke opbrengsten in mijn leven zouden, zeker toen, zeer hoog zijn geweest. Maar ook voor zorginstellingen levert het voordelen op: de fysieke stromen van patiënten in je instellingen worden minder, dus minder belasting op facilitaire kosten. De rust in wachtkamers keert terug.
Misschien kan voortaan dinsdag de Nationale digitale zorgdag worden? Dat zou ook een positieve impact geven op het milieu. De balie kan gesloten blijven, dat scheelt personeel, de huisarts, specialist, diëtist of psycholoog kan ook eens een dagje thuis werken en tussen de middag met haar kinderen een boterham eten. Voordelen en impact op neit alleen kwaliteit van zorg maar ook kwaliteit van leven.
Hierbij wil ik wel aangeven dat een digitaal consult exact de zelfde waarde heeft als een gewoon consult. Het is een mijn zorgverlener waar ik mee praat; Zijn of haar waardevolle bijdrage aan mijn zorg doet niet af aan videobellen of een fysieke ontmoeting. Deze manier van visuele consultatie moet daarom exact hetzelfde vergoed worden als een regulier consult. De kosten voor applicatie zoals Teams of Zooms moeten dan maar vergoed worden. Zoals het voorstel aangeeft zijn deze minimaal.
Ik steun hiermee het voorstel van harte en pleit voor een dezelfde bekostiging.
Vraag2
Dit voorstel regelt dat een patiënt kan verzoeken om een digitaal consult (videoconsult). De zorgaanbieder wijst dit verzoek toe, of legt uit dat bij een digitaal consult in dat geval geen goede zorg geleverd kan worden. Hoe beoordeelt u deze toepassing van het principe van comply or explain? Zie ook paragraaf 4 van de memorie van toelichting.
Pas toe of leg uit is heel prima zoals er een klachtenprocedure in werking is. Deze is er.
Wanneer ik kijk naar het lijstje wanneer het ''niet zou kunnen'' dan zou dat niet vaak van toepassing zijn geweest voor mij.
Op Zorgkaart Nederland mogelijkheid geven om wat te zeggen over de mogelijkheid van videobellen. Zelf denk ik dat zorgverleners die dit snel gaan doen een hogere score gaan helen.