Recht op digitaal consult voor zover passend bij goede zorg

Reactie

Naam PostCovid NL (K. Haks)
Plaats Amersfoort
Datum 17 november 2023

Vraag1

U kunt reageren op alle aspecten van het wetsvoorstel.
PostCovid NL, de patiëntenorganisatie voor iedereen met Post-Covid steunt dit wetsvoorstel. Voor patiënten met Post-Covid kan het soms lastig zijn om naar een zorgverlener toe te gaan. Dit kan zijn doordat een patiënt te laag belastbaar is om te reizen naar de zorgverlener, doordat het te belastend is voor een patiënt om in een drukke wachtkamer te wachten of omdat de patiënt zoveel mogelijk contact met andere mensen probeert te voorkomen in verband met de kans op herbesmetting. PostCovid NL vindt het daarom een goed initiatief om de keuze voor een videoconsult ook bij de patiënt te leggen en daarmee de patiënt meer rechten en vooral zelfbeschikking te geven. Tevens vinden wij het goed dat hiermee zorgverleners ook gedwongen worden om digitale consulten te kunnen aanbieden. De coronapandemie heeft ertoe geleid dat digitale consulten een vlucht hebben genomen, maar met het afnemen van de pandemie, zijn ook de digitale consulten deels verdwenen. Niet alleen voor patiënten met Post-Covid kunnen digitale consulten een goede oplossing zijn, dit geldt voor de zorg in zijn geheel en kan daarmee mogelijk ook tijd- en kostenbesparend werken.
In het wetsvoorstel staat beschreven dat een patiënt recht heeft op een digitaal consult in gevallen waarin dat niet in de weg staat van goede zorgverlening. Dit is voor ons een belangrijke voorwaarde. Digitaal waar het kan en de patiënt het wenst, maar fysiek als dat voor goede zorgverlening nodig is.

Vraag2

Dit voorstel regelt dat een patiënt kan verzoeken om een digitaal consult (videoconsult). De zorgaanbieder wijst dit verzoek toe, of legt uit dat bij een digitaal consult in dat geval geen goede zorg geleverd kan worden. Hoe beoordeelt u deze toepassing van het principe van comply or explain? Zie ook paragraaf 4 van de memorie van toelichting.
PostCovid NL is van mening dat deze toepassing van het principe van comply or explain hier op een goede manier is uitgewerkt. Het is wat ons betreft zeker niet de bedoeling dat deze regel wordt misbruikt door zorgverleners die liever geen digitaal consult willen houden, maar dat staat in de toelichting duidelijk beschreven. Het is voor patiënten van groot belang dat ze weten wat ze moeten doen als een zorgverlener zonder voldoende motivatie een digitaal consult afwijst. Dit zal vooraf goed uitgewerkt moeten zijn. Wij vinden het tevens belangrijk om te benoemen dat het hierbij echt aan de zorgverleners is om deze motivatie te geven en dat het niet bij de patiënt komt te liggen om te motiveren waarom deze niet voor een fysiek consult kiest.