Diplomamodel mbo
Reactie
Naam | ROC van Twente (J.A.M. van Rhee) |
---|---|
Plaats | Hengelo |
Datum | 13 juli 2011 |
Vraag1
Zijn de eisen die gesteld worden aan het diploma voor u uitvoerbaar?Op het diploma moeten de kwalificatie, de Crebocode van de kwalificatie, het mbo-niveau, de naam en het nummer van de instelling en de ondertekening worden vermeld. Daarnaast moeten naam, geboorteplaats, geboortedatum en persoongebonden nummer van de examenkandidaat worden vermeld.
Instellingen behouden de mogelijkheid om zelf de lay-out te bepalen en extra informatie (zoals de leerweg en het kenniscentrum) op het diploma te plaatsen. Bij extra informatie is terughoudendheid echter gewenst in verband met de herkenbaarheid van het diploma.
Wat is specialisatie? Is diit begrip synoniem voor uitstroomdifferentiatie?
Indien er bij een instroomprofiel geen bijbehorende uitstroomdifferentiatie aanwezig is dan alleen kwalificatie vermelden .
Het gaat om diploma MBO dus waarom dan toevoegen bij niveau "mbo-3"? Alleen "3"is dan toch voldoende?
Hebben we het over 1e officiele voornaam of alle voornamen of 12e voornaam en overige voorletters?
Geboorteplaats of geboortegemeente cf. GBA?
Waarom BRIN nummer vermelden? (zegt student niets).
Geen mogelijkheid geven om extra informatie of extra logo's te plaatsen.
Vraag2
Zijn de eisen die gesteld worden aan de resultatenlijst voor u uitvoerbaar en geven deze eisen voldoende inzicht in prestaties van de examenkandidaat?Op de resultatenlijst moeten dezelfde gegevens worden vermeld als op het diploma. Daarnaast moeten op de resultatenlijst ook de kerntaken en de generieke examenonderdelen (voor zover van toepassing) met bijbehorende examenresultaten worden vermeld. Bij Nederlandse taal wordt naast het resultaat ook het referentieniveau, het resultaat op het centraal examen en het resultaat op het instellingsexamen opgegeven. Bij rekenen worden naast het resultaat ook het referentieniveau vermeld. Bij Engels wordt naast het resultaat ook het ERK-niveau (ook wel CEF-niveau genoemd) opgegeven.
Instellingen behouden de mogelijkheid om zelf de lay-out te bepalen en extra informatie op de resultatenlijst te plaatsen. Bij extra informatie is terughoudendheid echter gewenst in verband met de herkenbaarheid van de resultatenlijst. De instelling kan behalve de kerntaken, als extra informatie de bijbehorende werkprocessen met eventueel bijbehorende examenresultaten op de resultatenlijst vermelden.
Wat is meerwaarde om naast het ERK-niveau ook de eindwaardering te vermelden? Het gaat toch om het behaalde niveau?
Hoe gaan we om met certificeerbare eenheden die bij sommige kwalificatiedossiers van toepassing zijn? Vermelding op diploma of op resultatenlijst?
Advies: geef duidelijke richtlijnen en gebruik eenduidige terminologie/definities. Sta niet toe dat er afgeweken kan worden van voorschriften of geen geen extra ruimte om 'eigen' informatie toe te voegen. Dit veroorzaakt te veel ruis op de lijn en zorgt niet voor voldoende transparantie en herkenning van de waardedocumenten voor student, ouders, bedrijfsleven (stakeholders).
Vraag3
Wat is uw achtergrond? Bent u bijvoorbeeld mbo-docent, mbo-student, ouder van een mbo-student, hbo-docent of werkgever?Manager Studentenzaken van ROC