Diplomamodel mbo

Reactie

Naam Hoornbeeck College (drs. E.C. van der Leeden)
Plaats Amersfoort
Datum 2 juli 2011

Vraag1

Zijn de eisen die gesteld worden aan het diploma voor u uitvoerbaar?

Op het diploma moeten de kwalificatie, de Crebocode van de kwalificatie, het mbo-niveau, de naam en het nummer van de instelling en de ondertekening worden vermeld. Daarnaast moeten naam, geboorteplaats, geboortedatum en persoongebonden nummer van de examenkandidaat worden vermeld.

Instellingen behouden de mogelijkheid om zelf de lay-out te bepalen en extra informatie (zoals de leerweg en het kenniscentrum) op het diploma te plaatsen. Bij extra informatie is terughoudendheid echter gewenst in verband met de herkenbaarheid van het diploma.
ja

Vraag2

Zijn de eisen die gesteld worden aan de resultatenlijst voor u uitvoerbaar en geven deze eisen voldoende inzicht in prestaties van de examenkandidaat?

Op de resultatenlijst moeten dezelfde gegevens worden vermeld als op het diploma. Daarnaast moeten op de resultatenlijst ook de kerntaken en de generieke examenonderdelen (voor zover van toepassing) met bijbehorende examenresultaten worden vermeld. Bij Nederlandse taal wordt naast het resultaat ook het referentieniveau, het resultaat op het centraal examen en het resultaat op het instellingsexamen opgegeven. Bij rekenen worden naast het resultaat ook het referentieniveau vermeld. Bij Engels wordt naast het resultaat ook het ERK-niveau (ook wel CEF-niveau genoemd) opgegeven.

Instellingen behouden de mogelijkheid om zelf de lay-out te bepalen en extra informatie op de resultatenlijst te plaatsen. Bij extra informatie is terughoudendheid echter gewenst in verband met de herkenbaarheid van de resultatenlijst. De instelling kan behalve de kerntaken, als extra informatie de bijbehorende werkprocessen met eventueel bijbehorende examenresultaten op de resultatenlijst vermelden.
Een resultaat per kerntaak is voor ons niet uitvoerbaar en volgens ons ook niet gewenst.
Studenten worden namelijk opgeleid om clusters van werkprocessen (zoals vermeld in het kwalificatiedossier) te behalen. Deze clustering van werkprocessen zit over het algemeen over kerntaken heen.
Daarom is gekozen voor weergave van alle behaalde toetsen als bijlage bij het diploma. Vanzelfsprekend is in onze verantwoordingsdocumenten inzichtelijk gemaakt dat alle werkprocessen door onze examinering zijn gedekt. Dus wanneer een student alle kwalificerende toetsen heeft gehaald, heeft deze ook alle werkprocessen behaald en daarmee ook alle kerntaken.
Toetsing per kerntaak of delen van een kerntaak vinden we ongewenst, omdat dit verschraling van de opleidingen betekent. Werkzaamheden vinden namelijk in de praktijk/werkvelden niet per deelgebied/kerntaak plaats, maar geïntegreerd over kerntaken heen.

Vraag3

Wat is uw achtergrond? Bent u bijvoorbeeld mbo-docent, mbo-student, ouder van een mbo-student, hbo-docent of werkgever?
manager van opleidingen Gezondheidszorg in het mbo en portefeuillehouder examinering