Diplomamodel mbo
Reactie
Naam | DUO (CH Stam) |
---|---|
Plaats | Groningen |
Datum | 15 juni 2011 |
Vraag1
Zijn de eisen die gesteld worden aan het diploma voor u uitvoerbaar?Op het diploma moeten de kwalificatie, de Crebocode van de kwalificatie, het mbo-niveau, de naam en het nummer van de instelling en de ondertekening worden vermeld. Daarnaast moeten naam, geboorteplaats, geboortedatum en persoongebonden nummer van de examenkandidaat worden vermeld.
Instellingen behouden de mogelijkheid om zelf de lay-out te bepalen en extra informatie (zoals de leerweg en het kenniscentrum) op het diploma te plaatsen. Bij extra informatie is terughoudendheid echter gewenst in verband met de herkenbaarheid van het diploma.
Als ik kijk naar de algemene waardepapieren zoals die voor de meeste scholen wordt gebruikt (VO) dan heeft een Crebo code geen toegevoegde waarde. Een elementcode wordt ook niet vermeld op het diploma in het VO. Hetzelfde geldt voor het persoonsgebonden nummer. Deze extra identificatie heeft geen directe meerwaarde. Door gebruik te maken van deze 'codes' lijkt het document meer op een standaardbrief, dan op een officieel waardedocument. Waarom niet zoveel mogelijk aansluiten op bestaande modellen? Het wiel opnieuw uitvinden en dan een andere presentatie geven van de behaalde resultaten is geen goed voorbeeld van deregulering. Voor het diploma zou ik de codes dus weglaten.
Vraag2
Zijn de eisen die gesteld worden aan de resultatenlijst voor u uitvoerbaar en geven deze eisen voldoende inzicht in prestaties van de examenkandidaat?Op de resultatenlijst moeten dezelfde gegevens worden vermeld als op het diploma. Daarnaast moeten op de resultatenlijst ook de kerntaken en de generieke examenonderdelen (voor zover van toepassing) met bijbehorende examenresultaten worden vermeld. Bij Nederlandse taal wordt naast het resultaat ook het referentieniveau, het resultaat op het centraal examen en het resultaat op het instellingsexamen opgegeven. Bij rekenen worden naast het resultaat ook het referentieniveau vermeld. Bij Engels wordt naast het resultaat ook het ERK-niveau (ook wel CEF-niveau genoemd) opgegeven.
Instellingen behouden de mogelijkheid om zelf de lay-out te bepalen en extra informatie op de resultatenlijst te plaatsen. Bij extra informatie is terughoudendheid echter gewenst in verband met de herkenbaarheid van de resultatenlijst. De instelling kan behalve de kerntaken, als extra informatie de bijbehorende werkprocessen met eventueel bijbehorende examenresultaten op de resultatenlijst vermelden.
Bij de ondertekening wordt tussen haakjes nadere uitleg gegeven. Ik het examenbesluit staat vermeld wie er mogen tekenen. Lijkt me overbodig deze extra tekst op te nemen. Een handtekening van iemand van de examencommissie lijkt me voldoende. Deze lijst lijkt zo ook weer op een 'formulier', waarbij extra uitleg noodzakelijk is.
Misschien ook het overwegen waard dat scholen de waardepapieren kunnen bestellen bij DUO, locatie Groningen. DUO levert ook waardedocumenten, blanco of voorbedrukt, met en zonder logo aan VO en BVE instellingen. Het papier voldoet aan de veiligheidseisen.
Vraag3
Wat is uw achtergrond? Bent u bijvoorbeeld mbo-docent, mbo-student, ouder van een mbo-student, hbo-docent of werkgever?Bedrijfsanalist DUO locatie Groningen met als werkgebied Onderwijsdiensten, Examens en Diploma's.