Diplomamodel mbo

Reactie

Naam Friesland College (Drs. J. Nater-Hak)
Plaats Leeuwarden
Datum 30 juni 2011

Vraag1

Zijn de eisen die gesteld worden aan het diploma voor u uitvoerbaar?

Op het diploma moeten de kwalificatie, de Crebocode van de kwalificatie, het mbo-niveau, de naam en het nummer van de instelling en de ondertekening worden vermeld. Daarnaast moeten naam, geboorteplaats, geboortedatum en persoongebonden nummer van de examenkandidaat worden vermeld.

Instellingen behouden de mogelijkheid om zelf de lay-out te bepalen en extra informatie (zoals de leerweg en het kenniscentrum) op het diploma te plaatsen. Bij extra informatie is terughoudendheid echter gewenst in verband met de herkenbaarheid van het diploma.
Bovenstaande eisen voor het diploma zijn uitvoerbaar

Vraag2

Zijn de eisen die gesteld worden aan de resultatenlijst voor u uitvoerbaar en geven deze eisen voldoende inzicht in prestaties van de examenkandidaat?

Op de resultatenlijst moeten dezelfde gegevens worden vermeld als op het diploma. Daarnaast moeten op de resultatenlijst ook de kerntaken en de generieke examenonderdelen (voor zover van toepassing) met bijbehorende examenresultaten worden vermeld. Bij Nederlandse taal wordt naast het resultaat ook het referentieniveau, het resultaat op het centraal examen en het resultaat op het instellingsexamen opgegeven. Bij rekenen worden naast het resultaat ook het referentieniveau vermeld. Bij Engels wordt naast het resultaat ook het ERK-niveau (ook wel CEF-niveau genoemd) opgegeven.

Instellingen behouden de mogelijkheid om zelf de lay-out te bepalen en extra informatie op de resultatenlijst te plaatsen. Bij extra informatie is terughoudendheid echter gewenst in verband met de herkenbaarheid van de resultatenlijst. De instelling kan behalve de kerntaken, als extra informatie de bijbehorende werkprocessen met eventueel bijbehorende examenresultaten op de resultatenlijst vermelden.
Wat betreft de resultatenlijst zijn de generieke examenonderdelen uitvoerbaar en daarbij geven de eisen voldoende inzicht in de prestaties.
Wat de SPECIFIEKE onderdelen betreft is dit NIET uitvoerbaar. Onze motivatie voor deze stelling: in de werkgroepen Examenprofiel is er hard gewerkt en komen beroepenveld en scholen in overeenstemming over examineren met het voorstel van een mix van examens. Deze mix aan examens, waarbij in bijna alle gevallen ook een proeve, waarin de deelnemer kan laten zien dat hij een beginnend beroepsbeoefenaar is, in al zijn facetten en niet op een kerntaak, zou moeten terug te vinden zijn in de resultatenlijst. Dus laat de benoeming van de specifieke onderdelen over aan de opleidingen, die dit afstemming met beroepenveld conform de examenprofielen.
Daarbij: hoe kun je nu een cijfer geven voor een kerntaak, als we competentiegericht opleiden? De deelnemer is competent of niet; als hij diploma krijgt is hij competent en niet op niveau van een 5,5 of een 9,5 en ook niet competent voor een kerntaak (in sommige KD's is de verdeling in kerntaken niet passend bij beroepsbeoefening en beroep halen we ook niet stukjes uit elkaar; in een leersituatie kan dit nog wel). Denk ook aan certificeerbare eenheden, die over kerntaken heen gaan, maar wel een duidelijk stukje van het beroep zijn. Bij uitzondering zou de opleiding de mogelijkheid moeten hebben om te vermelden, dat deelnemer 'cum laude' (richting inspectie eventueel aangetoond met bewijzen hiervoor) is geslaagd. In plaats van cijfers kan heel goed volstaan worden met 'voldaan aan de eisen'.
Tot slot: op een resultatenoverzicht zegt 'kerntaak 1' niet zoveel, maar als je schrijft 'proeve van bekwaamheid voor Verzorgende -IG' zal dit meer inzicht geven in de prestaties van de examenkandidaat.
Ook: praktijkobservatie 'Basiszorg kunnen verlenen' zegt meer dan bijvoorbeeld alleen 'praktijkopdracht'.
Er zal zeker geen lastenvermindering komen voor de scholen als we alle examens, die nu zorgvuldig ontwikkeld worden, weer moeten gaan scoren op kerntaak.

Vraag3

Wat is uw achtergrond? Bent u bijvoorbeeld mbo-docent, mbo-student, ouder van een mbo-student, hbo-docent of werkgever?
Ik ben beleids-/stafmedewerker voor examinering op ROC Friesland College.