Diplomamodel mbo

Reactie

Naam Albeda College (drs J. van 't Hof)
Plaats Rotterdam
Datum 9 juli 2011

Vraag1

Zijn de eisen die gesteld worden aan het diploma voor u uitvoerbaar?

Op het diploma moeten de kwalificatie, de Crebocode van de kwalificatie, het mbo-niveau, de naam en het nummer van de instelling en de ondertekening worden vermeld. Daarnaast moeten naam, geboorteplaats, geboortedatum en persoongebonden nummer van de examenkandidaat worden vermeld.

Instellingen behouden de mogelijkheid om zelf de lay-out te bepalen en extra informatie (zoals de leerweg en het kenniscentrum) op het diploma te plaatsen. Bij extra informatie is terughoudendheid echter gewenst in verband met de herkenbaarheid van het diploma.
In het systeem dat we afgelopen jaar hanteerden voor het uitdraaien van diploma's, was het niet mogelijk om alleen het land te vermelden als een student in het buitenland was geboren. Het kon of bij alle studenten het land vermelden, of bij geen. Onze juridische afdeling merkte toen op dat het niet ter zake doet uit welk land iemand komt, de geboorteplaats is alleen van belang om verwarring te voorkomen over de persoon die gediplomeerd is. Waarom moet het erop bij buitenlandse studenten?
Ik vind het vreemd dat een diploma per uitstroomdifferentiatie moet worden uitgedraaid. Mooier is één diploma per hoofdkwalificatie 0-nummer. Dit is ook hoe het de laatste jaren ging. Ik vind het niet gewenst dat nu weer te wijzigen. Ook al ga je uniformeren, als het opnieuw tot wijzigingen leidt (dit is anders dan het advies van de MBO-raad) dan behaal je het doel niet (eenduidige diploma's).

Vraag2

Zijn de eisen die gesteld worden aan de resultatenlijst voor u uitvoerbaar en geven deze eisen voldoende inzicht in prestaties van de examenkandidaat?

Op de resultatenlijst moeten dezelfde gegevens worden vermeld als op het diploma. Daarnaast moeten op de resultatenlijst ook de kerntaken en de generieke examenonderdelen (voor zover van toepassing) met bijbehorende examenresultaten worden vermeld. Bij Nederlandse taal wordt naast het resultaat ook het referentieniveau, het resultaat op het centraal examen en het resultaat op het instellingsexamen opgegeven. Bij rekenen worden naast het resultaat ook het referentieniveau vermeld. Bij Engels wordt naast het resultaat ook het ERK-niveau (ook wel CEF-niveau genoemd) opgegeven.

Instellingen behouden de mogelijkheid om zelf de lay-out te bepalen en extra informatie op de resultatenlijst te plaatsen. Bij extra informatie is terughoudendheid echter gewenst in verband met de herkenbaarheid van de resultatenlijst. De instelling kan behalve de kerntaken, als extra informatie de bijbehorende werkprocessen met eventueel bijbehorende examenresultaten op de resultatenlijst vermelden.
M.i. is het vreemd dat er nu ineens verplicht wordt gesteld een resultaat per kerntaak te vermelden. Bij aanvang van de ontwikkeling van examens op de nieuwe dossiers werd dit naar mijn idee niet gesteld. Het is lang niet bij alle kwalificatiedossiers logisch om per kerntaak te examineren. Ik vind het belangrijk dat scholen de vrijheid behouden om kerntaken waar logisch te bundelen. Ik vrees dat het gaat leiden tot toestanden die we al hadden bij eindtermen, waarbij je geen logische combinaties van eindtermen mocht maken in je toets, omdat het nu eenmaal verplicht is de deelkwalificaties afzonderlijk te toetsen.
Soms ook doet de specifieke naam van een proeve van bekwaamheid ertoe, ook voor het werkveld. Zo wordt er bij ons bij de opleiding Artiest Drama altijd vermeld welk type theatervoorstellingen zijn gemaakt (muziektheater, klassiek theater, korte film). Dit is belangrijke informatie. Deze uniformering leidt ertoe dat er veel toelichtingen bij de resultatenlijsten komen. Dat biedt geen helderheid aan studenten en werkveld.

Vraag3

Wat is uw achtergrond? Bent u bijvoorbeeld mbo-docent, mbo-student, ouder van een mbo-student, hbo-docent of werkgever?
Ik ben beleidsadviseur onderwijs en kwaliteit bij een roc op de centrale staf, en heb daar examinering en diplomering in mijn portefueille.