Diplomaregister: met DigiD zijn nepdiploma’s passé.

Reactie

Naam I Steenbergen
Plaats Zaandam
Datum 23 maart 2010

Vraag1

Hoe beoordeelt u het voornemen van de overheid om een diplomaregister in te richten?

a. positief
b. neutraal
c. negatief
d. anders, namelijk

Kunt u die mening toelichten?
A. Positief. Dit vanwege alle genoemde voordelen. Maar vooral om het frauderen met diploma's tegen te gaan.

Vraag2

Welke gegevens vindt u wenselijk en/of nuttig in het diplomaregister? U kunt kiezen uit de volgende opties:

a. zo weinig mogelijk gegevens, dus alleen de mededeling of ik wel of niet mijn diploma heb behaald en welk diploma het betreft.

b. Wanneer en bij welke onderwijsinstelling ik mijn diploma heb behaald.

c. de gegevens die bij antwoordmogelijkheid b staan, aangevuld met vakken en daarvoor behaalde eindcijfers/resultaten.

d. de gegevens die bij antwoordmogelijkheid b staan, aangevuld met een diplomasupplement*.
(*Dit heeft enkel betrekking op het hoger onderwijs) “Het diplomasupplement is een document dat bij het hogeronderwijsdiploma is gevoegd als gestandaardiseerde beschrijving van de studie (inhoud, niveau, context, status).” (Bron: Nuffic)

e. anders, namelijk

Kunt u die mening toelichten?
B. Het is van belang om te weten wanneer iemand het diploma heeft behaald, omdat de eisen voor diploma's in de afgelopen jaren nog al eens zijn gewijzigd. Je weet dan welke "waarde" het diploma heeft. Behaalde cijfers zeggen niet zo heel veel. Iemand die met zesjes zijn examen haalt, kan later bv. een uitstekend arts zijn. Terwijl iemand met tienen als arts helemaal niet uit de verf komt.