Domein-overstijgende samenwerking

Reactie

Naam Bewegen Werkt (Drs. Jan Plat)
Plaats Zwolle
Datum 19 maart 2021

Vraag1

Wat vindt u van de voorgestelde wetswijziging om domein-overstijgende samenwerking meer te faciliteren, door de taken van zorgkantoren uit te breiden, zodat zij rechtmatig samen met andere inkopende partijen kunnen investeren in preventieve maatregelen?
Ik vind het goed wanneer er mee domein overstijgend gewerkt wordt. Wel blijft preventie dan nog in het zorgdomein (WLZ, WMO en ZVW, terwijl je zou willen dat preventie juist ook buiten het zorgdomein meer mogelijk gemaakt óf ondersteund wordt. Bijv. door verbindingen te leggen met bijv. de participatiewet (preventie in het kader van terugkeer naar werk én gezondheidswinst gaan vaak hand in hand) of binnen werk.

Vraag2

Wat vindt u van de gestelde voorwaarden met betrekking tot zorgdragen voor preventieve maatregelen, die in het wetsvoorstel zijn opgenomen en die voorgesteld worden om bij of krachtens algemene maatregel van bestuur op te nemen in nadere regels?

Deze voorwaarden omvatten:
- Zorgkantoren kunnen alleen investeren in preventieve maatregelen als het gezamenlijkheid is met met één of meer gemeenten, zorgverzekeraars of Onze Minister voor Rechtsbescherming.
- Er moet een positieve business case aan ten grondslag liggen. Er moet een duidelijk omschreven casus zijn waarin:
a. wordt beschreven wat het doel is van de preventieve maatregel;
b. een inschatting wordt gemaakt van de verwachte kosten en baten, waarbij het bedrag niet hoger mag zijn dan de door hem ingeschatte besparingen aan Wlz-zorg; en waarin
c. de wijze van monitoring en evaluatie wordt beschreven.
Als de baten maatschappelijk gezien groter zijn (of verwacht worden te zijn) dan de kosten, dan zou een preventieve aanpak niet per sé door een zorgkantoor geaccordeerd hoeven te worden. Ook een gemeentelijke sociale dienst zou dit samen met bijv. een zorgverzekeraar moeten kunnen oppakken. Monitoring en een beslismoment voor continuering of uitbreiding is ook dan van belang. Maar dat zou ook bij een andere instantie dan het zorgkantoor kunnen worden getoetst.

Vraag3

Een belangrijke voorwaarde om preventieve maatregelen te bekostigen is dat het aantoonbaar leidt tot lagere zorguitgaven en dat dit landelijk gemonitord en geëvalueerd wordt op basis van heldere criteria. Hoe zou een dergelijke monitor er uit moeten zien, wie moet hierbij betrokken worden en welke criteria vindt u hierin van belang?
Wellicht is het goed dat hier een instantie voor in het leven geroepen wordt, die geen achtergrond heeft in de zorg. Anders blijft het een 'zorgdingetje'.

Vraag4

Wat vindt u van de voorgestelde wetswijziging om de mogelijkheid te creëren zodat, op aanwijzing van VWS bij specifieke cliëntgroepen of in bijzondere omstandigheden, aanvullende bekostiging van de geleverde zorg naast de persoonsvolgende bekostiging per cliënt mogelijk wordt?
Prima. Onder de voorwaarden die benoemd worden bij de vragen 2 en 3.

Vraag5

Zal de voorgestelde wetswijziging in de praktijk een meerwaarde hebben?
Ja.

Vraag6

Zal de voorgestelde wetswijziging in de praktijk gaan werken zoals wordt beoogd?
Als het niet in de zorg wordt belegd, wel. De zorg heeft vooral belang bij het in stand houden van hoe de bekostiging nu verloopt. Wil je daaruit komen, dan moet je de toetsing, monitoring én samenwerkingsmogelijkheden ook buiten de zorg om mogelijk moeten maken.