Domein-overstijgende samenwerking

Reactie

Naam Gemeente Hoeksche Waard (Wethouder J. Blaak-van de Lagemaat)
Plaats Hoeksche Waard
Datum 19 april 2021

Vraag1

Wat vindt u van de voorgestelde wetswijziging om domein-overstijgende samenwerking meer te faciliteren, door de taken van zorgkantoren uit te breiden, zodat zij rechtmatig samen met andere inkopende partijen kunnen investeren in preventieve maatregelen?
Een welkom voorstel dat samenwerking in de ouderenzorg, GGZ en gehandicaptenzorg makkelijker maakt.
Het sluit aan op de beweging die wij als gemeente maken. Hiermee is het mogelijk:
- initiatieven die een langdurige opname voorkomen en/of uitstellen te borgen en duurzaam te financieren.
- vernieuwing in het aanbod gericht op preventie te realiseren.
- een gezamenlijke visie op ouderenzorg in de regio op te stellen en tot een verdeling van de kosten tussen gemeente, zorgverzekeraar en zorgkantoor te komen.
- meer in cliëntondersteuning te betekenen.
- preventie van verplichte zorg in de GGZ te realiseren.

Vraag2

Wat vindt u van de gestelde voorwaarden met betrekking tot zorgdragen voor preventieve maatregelen, die in het wetsvoorstel zijn opgenomen en die voorgesteld worden om bij of krachtens algemene maatregel van bestuur op te nemen in nadere regels?

Deze voorwaarden omvatten:
- Zorgkantoren kunnen alleen investeren in preventieve maatregelen als het gezamenlijkheid is met met één of meer gemeenten, zorgverzekeraars of Onze Minister voor Rechtsbescherming.
- Er moet een positieve business case aan ten grondslag liggen. Er moet een duidelijk omschreven casus zijn waarin:
a. wordt beschreven wat het doel is van de preventieve maatregel;
b. een inschatting wordt gemaakt van de verwachte kosten en baten, waarbij het bedrag niet hoger mag zijn dan de door hem ingeschatte besparingen aan Wlz-zorg; en waarin
c. de wijze van monitoring en evaluatie wordt beschreven.
Het is goed om voorwaarden op te stellen, omdat dit heldere kaders biedt, helpt verwachtingen te verduidelijken en woorden geeft aan een gezamenlijke visie en ambitie.

V.w.b. de eerste voorwaarde:
Dit zet aan tot (verdere) samenwerking en samenhang van de maatregelen en is een prima voorwaarde.

V.w.b. de tweede voorwaarde:
Het is goed om doel, kosten-baten en monitoring te beschrijven. Bij voorkeur binnen een gezamenlijke visie op ouderenzorg en de vernieuwing die wenselijk is. Het zou nog beter zijn als het opstellen van de business case(s) als een gezamenlijke verantwoordelijkheid en investering wordt beschreven.

Vraag3

Een belangrijke voorwaarde om preventieve maatregelen te bekostigen is dat het aantoonbaar leidt tot lagere zorguitgaven en dat dit landelijk gemonitord en geëvalueerd wordt op basis van heldere criteria. Hoe zou een dergelijke monitor er uit moeten zien, wie moet hierbij betrokken worden en welke criteria vindt u hierin van belang?
In deze monitoring zien we graag gezamenlijk opgestelde indicatoren terug. Deze indicatoren zouden over zowel proces als inhoud moeten gaan. Het is voor de ontwikkeling van de ouderenzorg belangrijk om professionals een rol te geven in de monitoring: het geeft zicht op je werk, levert kennis over waar verbetering mogelijk is en draagt bij aan eigenaarschap en vakmanschap. Er ligt een mooie kans om het onderwijs een rol te geven in monitoring en onderzoek. Als werkplaatsen sociaal domein, academische werkplaatsen etc gekoppeld zijn, dan geeft dit op meerdere vlakken winst: 1) een boost aan de kwalitatieve ontwikkeling van de ouderenzorg 2) studenten die kennis maken met het werkveld in de zorg en daar na hun studie een baan vinden (deeloplossing voor arbeidsmarktproblematiek in zorg en welzijn). 3) een stimulans om landelijk van elkaar te leren en best-practices te delen. Last but not least is het van belang ouderen en hun mantelzorgers participant in onderzoek en monitoring te maken.

Vraag4

Wat vindt u van de voorgestelde wetswijziging om de mogelijkheid te creëren zodat, op aanwijzing van VWS bij specifieke cliëntgroepen of in bijzondere omstandigheden, aanvullende bekostiging van de geleverde zorg naast de persoonsvolgende bekostiging per cliënt mogelijk wordt?
Een positieve ontwikkeling. Dat geeft mogelijkheid om een aantal initiatieven, die gericht zijn op het ‘gat’ dichten tussen zelfstandig wonen en verpleeghuiszorg in de Hoeksche Waard te realiseren, zoals een coördinatiefunctie voor tijdelijk verblijf. Daarnaast liggen er kansen in gezamenlijke financiering van voorzieningen zoals het Odensehuis en huiskamers van de wijk en is bekostiging van zorgtechnologie gericht op langer thuis wonen mogelijk. Het voorstel kan ook helpen ‘pluswoningen’ in de Hoeksche Waard te realiseren: aanleunwoningen in de nabijheid van een verpleeghuis.

Vraag5

Zal de voorgestelde wetswijziging in de praktijk een meerwaarde hebben?
Deze wetswijziging gaat helpen om gezamenlijk (gemeente, zorgorganisaties, woningcorporaties, welzijnsorganisaties, huisartsen, zorgkantoor en zorgverzekeraar) aan verbetering en vernieuwing van de zorg te werken.

Vraag6

Zal de voorgestelde wetswijziging in de praktijk gaan werken zoals wordt beoogd?
Het wetsvoorstel maakt meer samenwerking en domein-overstijgende financiering mogelijk.
Of het in de praktijk gaat werken, hangt onder andere af van:
- De bereidheid van de verschillende partijen om tot een gezamenlijke visie en uitwerking daarvan te komen. Deelname heeft nu nog een vrijblijvend karakter. Het zou nog beter zijn als partijen gezamenlijk afspraken moeten maken op het gebied van preventie.
- De bereidheid van zorgkantoor, zorgverzekeraar en gemeenten om gezamenlijk een business case op te stellen en daarin te investeren.