Domein-overstijgende samenwerking

Reactie

Naam Korsakov Kenniscentrum (drs. C.M. Vogeler)
Plaats Rotterdam
Datum 20 april 2021

Vraag1

Wat vindt u van de voorgestelde wetswijziging om domein-overstijgende samenwerking meer te faciliteren, door de taken van zorgkantoren uit te breiden, zodat zij rechtmatig samen met andere inkopende partijen kunnen investeren in preventieve maatregelen?
Preventie

Het gezamenlijk inzetten op domeinoverstijgende preventieve maatregelen die kan bijdragen aan uitstel van opname in een Wlz-instelling.

Door vanuit de Wlz mee te bekostigen kunnen domeinoverstijgende initiatieven in een regio beter van de grond komen. Hierdoor is meer integrale zorg rondom de cliënt mogelijk. Gedacht kan worden aan een cliënt die nog geen diagnose Korsakov heeft maar met de juiste bemoeizorg, advies en inzet van gespecialiseerd SO en SPV/ SPH een langere tijd buiten de 24/7 opname Wlz kan verblijven met een integraal pakket van WMO/Wlz en Zvw gefinancierde zorg en dienstverlening. Dat hierbij de Wlz meefinanciert is in het belang van de cliënt en het uitstellen of zelfs voorkomen van een blijvende opname in de Wlz.

Echter, voorkomen dient te worden dat het niet of later ‘opnemen‘ in de Wlz volledig afgewenteld wordt op het Wlz kader. Er ligt een belangrijke wettelijke taak voor preventie bij gemeenten en zorgverzekeraars, die dient wel waar gemaakt te worden. Hier ligt nog een knelpunt dat niet alleen opgelost kan worden met het financieel bijdragen vanuit de Wlz.

Interessant is als vanuit de Wlz wel inzet voor cliënten die ook nog Zvw of WMO gefinancierde diensten/zorg ontvangen kan worden geleverd, met als doel uitstel of voorkomen opname 24/7 in de Wlz.

Vraag2

Wat vindt u van de gestelde voorwaarden met betrekking tot zorgdragen voor preventieve maatregelen, die in het wetsvoorstel zijn opgenomen en die voorgesteld worden om bij of krachtens algemene maatregel van bestuur op te nemen in nadere regels?

Deze voorwaarden omvatten:
- Zorgkantoren kunnen alleen investeren in preventieve maatregelen als het gezamenlijkheid is met met één of meer gemeenten, zorgverzekeraars of Onze Minister voor Rechtsbescherming.
- Er moet een positieve business case aan ten grondslag liggen. Er moet een duidelijk omschreven casus zijn waarin:
a. wordt beschreven wat het doel is van de preventieve maatregel;
b. een inschatting wordt gemaakt van de verwachte kosten en baten, waarbij het bedrag niet hoger mag zijn dan de door hem ingeschatte besparingen aan Wlz-zorg; en waarin
c. de wijze van monitoring en evaluatie wordt beschreven.
De voorwaarden zijn helder. Hierin mist wel de visie van de regio vanuit de zorgaanbieders en cliënten. Het zorgkantoor moet kunnen investeren als het is met een/ meer gemeenten, zorgverzekeraars en ministerie maar aanvullend dient hierbij genoemd te worden: passend bij de visie in de regio vanuit de cliëntenvertegenwoordiging en zorgaanbieders (ook Wlz aanbieders).
Ook dient voorkomen te worden dat het een "afwenteling" kan worden van Zvw naar Wlz kader dat de zorgkantoren beheren.

Vraag3

Een belangrijke voorwaarde om preventieve maatregelen te bekostigen is dat het aantoonbaar leidt tot lagere zorguitgaven en dat dit landelijk gemonitord en geëvalueerd wordt op basis van heldere criteria. Hoe zou een dergelijke monitor er uit moeten zien, wie moet hierbij betrokken worden en welke criteria vindt u hierin van belang?
Betrokkenheid is nodig van Wlz zorgaanbieders en cliëntenvertegenwoordiging, ook regionaal. Monitoring moet wetenschappelijk zijn opgebouwd. Criteria moeten vooraf voorgelegd worden aan brede vertegenwoordiging. verantwoording van de inzet van middelen dient ook publiek / openbaar te gebeuren. Er moet na invoering een beleidsevaluatie worden opgezet zodat 4 jaar later een goed beeld ontstaat over de voordelen en verbeterpunten na invoering van het wetsvoorstel.

Vraag4

Wat vindt u van de voorgestelde wetswijziging om de mogelijkheid te creëren zodat, op aanwijzing van VWS bij specifieke cliëntgroepen of in bijzondere omstandigheden, aanvullende bekostiging van de geleverde zorg naast de persoonsvolgende bekostiging per cliënt mogelijk wordt?
Maatwerkfinanciering voor zeer hoog complexe cliënten in de Wlz moet mogelijk worden!
Het versoepelen van de cliëntvolgende bekostiging in de Wlz moet het mogelijk maken via het sluittarief randvoorwaardelijke zaken te bekostigen die noodzakelijk zijn voor passende zorg, die nu niet opgenomen is in de reguliere bekostigingsstructuur omdat zij niet toe te rekenen zijn aan de individuele cliënt.
Voor cliënten in de Wlz met een zeer hoge complexiteit aan zorgbehoeften past de cliëntvolgende ZZP bekostigingssystematiek niet. De passende zorg en randvoorwaarden om de verantwoorde zorg te kunnen bieden kan redelijkerwijs niet uit de ZZP en bijhorende toeslagen worden bekostigd. Hier zal voor cliënten het financieren op basis van maatwerk essentieel zijn. Denk aan de noodzaak tot een beveiligde omgeving voor zeer ernstige gedragsstoornissen bij mensen met Korsakov, waar de investeringen voor het creëren van zo’n plek gedaan worden alvorens een cliënt op de plek komt wonen. De investering is buitenproportioneel en kan niet in een redelijke tijd worden terugverdiend. Zonder deze mogelijkheid is het voor Wlz-aanbieders niet mogelijk passende en verantwoorde zorg en behandeling te bieden aan deze specifieke cliënten. Er zijn nu al voldoende casuïstiek bekend binnen de Wlz waar
maatwerkoplossingen voor de bekostiging van de zorg de enige oplossing zijn om de passende zorg verantwoord te kunnen bieden. Voor deze specifieke groep cliënten zal de mogelijkheid tot maatwerk bekostiging Maatwerkfinanciering voor zeer hoog complexe cliënten in de Wlz

Vraag5

Zal de voorgestelde wetswijziging in de praktijk een meerwaarde hebben?
Zeker!
Op dit moment willen zorgkantoren meedenken en werken aan maatwerk oplossingen maar kunnen het vaak niet. De kosten moeten cliëntvolgend zijn in de Wlz zoals deze nu is beschreven.
Maatwerk is essentieel voor cliëntengroepen met zeer hoogcomplexe zorgvragen. Het aanpassen van de Wlz op maatwerk oplossingen is nodig om passende zorg te kunnen (blijven) bieden aan deze groep LVHC cliënten.

Het spreekt voor zich dat er een duidelijker afbakening komt over de doelgroepen/ cliëntengroepen waar we hier over spreken. Daar kan aangesloten worden bij de afbakening van de specifieke doelgroepen zoals in het adviesrapport KPMG mei 2019 Expertisecentra Langdurige Zorg is beschreven.
Uiteraard behoort tot de specifieke doelgroepen ook de doelgroep, zoals beschreven in het Programma Volwaardig Leven, mensen met complexe zorgvragen en specifieke knelpunten ten aanzien van de zorg en ondersteuning die om een bestendige oplossing vragen.

Vraag6

Zal de voorgestelde wetswijziging in de praktijk gaan werken zoals wordt beoogd?
Ja, mits er goede afstemming is met enerzijds de zorgkantoren en anderzijds de cliëntenvertegenwoordiging en de zorgaanbieders. Er is grote behoefte aan meer flexibiliteit en maatwerk binnen Wlz om de hoge complexiteit van zorgvragen passend te beantwoorden. Dit vraagt ook cliëntgerichte en in maatwerk denkende en opererende zorgkantoren. De samenwerking tussen zorgkantoren en zorgaanbieders samen met cliëntenvertegenwoordiging is essentieel.

Bijlage