Doorbraakaanpak onderwijs en jeugdhulp

Reactie

Naam Samenwerkingsverband vo Amsterdam-Diemen (A.M. de Ruijter)
Plaats Amsterdam
Datum 17 december 2020

Vraag1

Wat is uw mening over het wetsvoorstel?
Het lijkt een bestuurlijke reflex om ieder geconstateerd defect aan het onderwijssysteem te ‘repareren’ met nog meer regelgeving, nog meer procedures die gemaakt moeten worden en geregisseerd moeten worden. En het helpt nooit. Beluister de technische briefing van Merel van Vroonhoven en u weet wat u wél te doen staat: https://debatgemist.tweedekamer.nl/node/24630.
Breng de basis op orde. Voldoende leraren, goede beloning voor leraren in het so/vso om daar het tekort op te lossen, kwaliteit in de schoolleiding. Dat soort interventies levert kwaliteit op voor alle leerlingen.
In een Amsterdamse analyse van gestagneerde casuïstiek zagen we een brede diversiteit van factoren die zorgden voor stagnatie. ‘Wachttijd jeugdhulp’ kwam het meest voor.
Ondersteun met uw collega de gemeenten om meer jeugdhulp/gezinshulp te kunnen bieden en zo de basis verder op orde te brengen.
Zorg dat we meer kunnen en mogen samenwerken tussen onderwijs en jeugdhulp, in personele én in financiële zin. Organiseer dat we daar niet achteraf op afgerekend worden door accountant en/of Inspectie. Die doen dat nu wel op basis van haar opdracht en geldende regelgeving. Haal de bekostigingsdrempel van 50% onderwijsdeelname weg voor schoolbesturen.

Dit wetsvoorstel zorgt er alleen maar voor dat we meer tijd kwijt zijn aan in databases kijken, daarna achter de feiten aanlopen, nog meer vergaderen en stukken typen. Dat kost geld, wat niet naar de leerlingen gaat, maar naar de bureaucratie. Dat was toch niet de bedoeling?

Mocht u bij toch bij dit wetsvoorstel blijven, dan geef ik u graag het volgende mee:
Spreek niet over een ‘zo passend mogelijke plaats in het onderwijs met daarbij, indien daartoe aanleiding is, jeugdhulp’. Heb het over ‘een passend aanbod van onderwijs en jeugdhulp’. Dat doet meer recht aan de realiteit dat er altijd meer speelt bij verzuimende en thuiszittende leerlingen dan onderwijsvraagstukken alleen.
Leg vast dat we ‘afspraken maken’ met elkaar. Maar neem niet in de wet op dat we allerlei procedures vast moeten leggen. Procedures over het tot stand komen van passend aanbod, procedures voor als dat niet lukt, procedures om de financiën te regelen. Dat is onze reguliere bedrijfsvoering, en die van de gemeente, die hebben we ingericht en kennen we van elkaar.
Schrap de procesregisseur. Die zorgt er alleen maar voor dat mensen achterover gaan leunen in plaats van hun werk doen.