Doorbraakaanpak onderwijs en jeugdhulp

Reactie

Naam S.A. Stegen
Plaats Emmen
Datum 14 november 2020

Vraag1

Wat is uw mening over het wetsvoorstel?
Verzuim is niet gelijk absoluut. Daar gaat een periode aan vooraf waarbij een leerling soms wel en soms niet op school is. Hier is de winst te behalen: voor de periode waarin het verzuim absoluut wordt. Op dat moment moeten ouders weten dat er een doorbraak procedure mogelijk is. Voordat dat de schade aan leerling groot is en herstel lang duurt. Scholen kijken het vaak lang aan en dan wordt het probleem groter. Veranker het recht op leren en de rechtspositie van ouders en leerlingen. Het voorstel stelt dat aan de positie van ouders en leerling niets veranderd. Daar zit juist het probleem. Veranker de positie. Een doorbraakaanpak laat ouders nog steeds afhankelijk zijn van de doorbraakfunctionaris, het swv en de gemeente. Het is van belang dat de doorbraakfunctionaris een zelfde positie krijgt als een ombudsman en hij/zij echt ouders en leerling bijstaat om de hulp en ondersteuning te krijgen om leren mogelijk te blijven m aken. Het moet niet draaien om schoolgang en terugkeer naar school maar om, indien nodig, een maatwerkplan om onderwijs te kunnen volgen op een andere locatie dan school dan wel thuis of parttime aanwezigheid of online lessen kunnen volgen. Vergeet in deze ook de leerling die 18 jaar wordt niet: die gaat over naar de WMO en valt niet langer onder de jeugdwet. Veel onderwijsuitvallers zijn nog bezig na hun 18e jaar om hun startkwalificatie te halen door enkel naar de jeugdwet te kijken ontstaan er problemen na de 18e verjaardag.
Ook een drang, dwang en beperkende visie moet vermeden worden. Ouders zijn met recht angstig voor 'professionals die voor hen beslissen omdat er wel een klasje is of een projectje' zonder naar de individuele vraag te kijken en echt maatwerk te leveren.