Doorbraakaanpak onderwijs en jeugdhulp
Reactie
Naam
|
P. de Blok
|
Plaats
|
Sommelsdijk
|
Datum
|
15 november 2020
|
Vraag1
Wat is uw mening over het wetsvoorstel?
Ik juich toe dat er wettelijk geregeld word dat er een nauwe samenwerking moet zijn tussen onderwijs en zorg. Waar ik niet voor ben is de rol van een doorbraakfunctionaris. Dit geeft nog meer scheve verhoudingen. Het kan alleen werken als deze functionaris naast de ouders gaat staan en altijd het belang van het kind voorop staat, en waar ouders als ervaringsdeskundigen van hun kind serieus genomen worden.
In het hele voorstel word er 1 x genoemd dat er samenspraak moet zijn met kinderen en ouders. Dit moet veel duidelijker erkend worden zijn en niet als een 'dat spreekt voor zich' opmerking weggezet worden.
De doorbraakfunctionaris zal een soort kruising moeten zijn tussen een cliëntondersteuner, onderwijsconsulent en een procesreggiseur, zodat ouders bijgestaan worden in hun strijd om onderwijs en zorg. Het is hierin dan niet van belang of het kind wel terug kan keren in school maar dat de ontwikkelmogelijkheden op elk vlak ondersteund worden en het leerrecht behouden blijft. Het moet niet zo zijn dat schoolgang of terugkeer naar school het doel is maar; 'Hoe laten we dit kind zo optimaal mogelijk ontwikkelen als schoolgang (tijdelijk) niet haalbaar is!' Ook al betekend dit afstandsonderwijs, onderwijs aan de keukentafel of welke andere locatie dan ook.
Geef kinderen die uitvallen om wat voor reden dan ook een kindgebonden onderwijsbudget.
Maak leerrecht leidend en help de kinderen, die niet passend zijn in dit onderwijsstelsel, aan mogelijkheden om op hun eigen wijze te ontwikkelen.