Doorbraakaanpak onderwijs en jeugdhulp
Reactie
Naam
|
Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Amsterdam Diemen (L.M. Tijhaar)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
17 december 2020
|
Vraag1
Wat is uw mening over het wetsvoorstel?
Als Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Amsterdam Diemen vinden wij dat de doorbraakaanpak Onderwijs en Jeugdhulp integraal onderdeel zou moeten zijn van een geheel aan samenhangende maatregelen om thuiszitten te voorkomen en aan te pakken. In Amsterdam werken samenwerkingsverbanden en gemeente al samen in dit kader. Wij verwachten dat een aparte wet hier geen oplossing voor is.
Essentieel is om het terugdringen van thuiszitters vanuit een stevige pedagogische basis en een gezamenlijke visie te realiseren. Het gaat om een integrale aanpak van gemeente, jeugdhulp, onderwijs en leerplicht. Het vinden van een oplossing, samen met ouders, van de vaak complexe situaties van (dreigende) thuiszitters.
Ontschotting van onderwijs- en zorgmiddelen is van belang. Een wettelijke basis kan daarbij helpen.
Voor bepaalde kinderen is zeer specifieke maatwerk nodig, wat niet altijd mogelijk blijkt in de praktijk. Wij denken aan: onderwijs op een andere locatie, onderwijsbekostiging van leerlingen die (permanent of langere tijd) minder dan 50% onderwijs kunnen volgen, de mogelijkheid om onderwijspersoneel op een zorglocatie te kunnen inzetten en vice versa. De Inspectie grijpt daar nu soms op in, op basis van haar opdracht en geldende regelgeving.
Zinvol is ook een brede privacy-bepaling dat onderwijs en jeugdhulp persoonsgegevens mogen uitwisselen, gericht op het tot stand brengen van een integraal onderwijs-zorgarrangement. Nu stagneren zaken vaak door ‘privacy-belemmeringen’. Ook is het, voor de actuele verzuimcijfers, zinvol als samenwerkingsverbanden toegang krijgen tot de verzuimregistratie in DUO.
Er is in het wetsvoorstel voor gekozen om ouders de vrijheid te geven om niet akkoord te gaan met het doorbraakadvies. De ervaring leert dat niet zozeer dwang of verplichting helpt om tot doorbraken te komen maar vooral tijd en voldoende kwalitatief goede professionele inzet. Het vereist goede communicatieve vaardigheden om ouders mee te krijgen. Dat lukt desondanks niet altijd. Wij zouden ervoor willen pleiten om, in het belang van het kind en om thuiszitten tegen te gaan, in uitzonderlijke gevallen een oplossing in te kunnen zetten zonder instemming van ouders.