Doorbraakaanpak onderwijs en jeugdhulp
Reactie
Naam
|
Tineke Timmerman
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
3 januari 2021
|
Vraag1
Wat is uw mening over het wetsvoorstel?
Doorzettingsmacht blijkt nodig wanneer scholen zich onttrekken van hun zorgplicht, SWV’s niet voor een dekkend aanbod hebben gezorgd of als ouders het beschikbare aanbod niet passend vinden.?Wat zet je dan precies door? Dat een kind zich in een beschikbaar aanbod moet dwingen ook als het niet passend is? We hebben het over aanpak thuiszitters, maar we zouden het moeten hebben over aanpak uitvoering wet passend onderwijs: thuiszitters voorkómen.
SWV’s hebben de wettelijke verantwoordelijkheid om een passend aanbod te ontwikkelen.
Er zijn geen controlerende instanties die inventariseren of dat aanbod er daadwerkelijk is.
En of scholen en SWV’s zich aan de zorgplicht houden.
Om een dekkend aanbod te organiseren zijn geen medische gegevens van kinderen nodig.?In het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) dient de ondersteuningsbehoefte van een kind duidelijk geformuleerd te zijn: niet vanuit aanbod geredeneerd, maar vanuit de behoefte.
Die ondersteuningsbehoeften kunnen anoniem geïnventariseerd worden en als blauwdruk fungeren voor het realiseren van een dekkend aanbod. Dat betekent dat scholen dan daadwérkelijk OPP’s moeten gaan opstellen zodra een ondersteuningsbehoefte aanwezig is.
De gemeente zou inzicht moeten hebben in die behoeften en zou de controlerende functie kunnen uitoefenen op de taken van scholen/SWV’s. Gemeenten zouden kinderen/ouders kunnen bijstaan om te bekijken of procedures goed zijn doorlopen zonder dat privacygevoelige gegevens bij SWV’s in het systeem hoeven te staan.??Diagnostiek hoort niet bij SWV's thuis.
Scholen en SWV’s zijn te veel bezig met dossiervorming met als doel om kinderen te weren van onderwijsvormen of om te bewijzen dat een kind niet leerbaar/schoolbaar zou zijn. Vaak gaat het juist om een aanbod wat niet passend is, niet om een niet leerbaar of ‘complex’ kind.
Te vaak zijn dossiers niet waarheidsgetrouw of worden gegevens verkeerd geïnterpreteerd.
De wet is duidelijk: SWV’s dienen een passend aanbod te creëren en ouders zijn de wettelijke vertegenwoordiger van hun kind.
Dit wetsvoorstel grijpt wel degelijk in op de rechtspositie van ouders en jongeren: ouders hebben immers niet meer de zekerheid dat medische gegevens beschermd zijn door de AVG.
Als ouders geen hulp kunnen zoeken zonder dat privacygevoelige gegevens worden gedeeld met SWV’s dan gaan ouders geen hulp meer zoeken. Er zijn al signalen dat dit gebeurd en kan tot veel grotere problemen leiden.
Voorkom thuiszitters.