Doorbraakaanpak onderwijs en jeugdhulp

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Purmerend
Datum 2 januari 2021

Vraag1

Wat is uw mening over het wetsvoorstel?
* U weet en wij allemaal weten, dat vooral hoogbegaafden en autisten in het huidige onderwijs ondersneeuwen. Er dient daarom echt passend aanbod voor deze kinderen te komen. Voor de hoogbegaafden gaat het dan om meer op de individuele interesses, vaardigheden en motivatie gericht aanbod. En voor de autisten geldt dat er rekening wordt gehouden met prikkelgevoeligheid en stress als gevolg van onvoorspelbare veranderingen (zoals plotselinge lesuitval, invallers voor de klas, opgedrongen omgang met leeftijdgenoten etc.)
* het begrip "school" is in de onderwijswetten niet nader gespecificeerd. Dat hoefde ook niet want behalve het fysieke schoolgebouw was er nog geen 'virtueel' onderwijs. Zodra we beseffen, dat "school" ook een abstracte entiteit is, en "schoolbezoek" ook virtueel mogelijk is (dat gebeurt nu al, door de overheid afgedwongen) dan kan de Leerplicht zich voortaan richten op andere taken dan het fysieke schoolbezoek
* Er moet toezicht komen op het naleven van de Wet Passend Onderwijs. De LPA kunnen worden omgeschoold tot ZPA: Zorgplicht Ambtenaren. Toezicht en rapportage per casus aan het Ministerie (cijfers worden anoniem openbaar gemaakt) is voorlopig genoeg. Scholen weten dan dat er wordt meegekeken. Ze kunnen niet meer onder de ontduikingen uit (in de vorm van 'handelingsverlegenheid', het niet voorlichten van de ouders, het doen van onterechte Veilig Thuis meldingen en het zonder grondig onderzoek doorverwijzen naar het SO, zoals nu te vaak achteloos gebeurt
* Er moet hoognodig een ontschotting komen van onderwijs- en zorggeld. Per casus moeten de geldstromen worden ingevuld. Uitgaan van wat het voor het specifieke kind nodig is, en daar geschikte begeleiding, hulpverlening en andere voorzieningen bij organiseren. Er is meer dan genoeg expertise voorhanden
* De deskundigheid en het netwerk van de ouders dienen meer structurele aandacht te krijgen
* Kinderen die in de knel komen hebben niet zozeer zorg nodig, alswel ander onderwijs. Ze hebben een andere manier van leren, die in dit strakke schoolsysteem niet past. De vraagstelling hier is dan ook verkeerd: niet schooluitval is aan de orde, maar een structureel niet-passend aanbod. Niet zorg is aan de orde, maar het juist inschatten van de leerbehoefte van een kind. Dit kan al op zeer jonge leeftijd volledig foutlopen. Kinderen voelen zich vernederd, geschoffeerd en dom omdat ze niet mee kunnen lopen in "het" systeem.