Wijziging van het Nummerplan voor telefoon- en ISDN-diensten in verband met doorschakeldiensten
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Eindhoven
|
Datum
|
14 juli 2022
|
Vraag1
U kunt een zienswijze geven op het onderhavige ontwerpbesluit.
Een prima initatief, en uitstekend dat hier aandacht voor is. Voor de duidelijkheid: dit voorstel zou moeten blokkeren dat je via een duur tariefnummer bijvoorbeeld het gratis nummer van de Belastingdienst kunt bellen, waarbij de inkomsten van dit tariefnummer dan voor de eigenaar van het tariefnummer is maar de Burger ook gewoon gratis direct naar de Belastingdienst kan bellen.
Alleen is het voorstel onvoldoende. Stel dat een dienst, behalve via een speciaal 0800-nummer, ook bereikbaar is via een gewoon nummer bereikbaar is (gelukkig zijn vele diensten dat, o.a. gemeentes, wat prima is want het 118-nummersyteem werkt na jaren nog steeds niet goed).
Schakelt de tariefnummeruitbater nu door naar dit reguliere nummer in plaats van het gratis nummer, dan geldt de voorgestelde beperking niet. Weliswaar moet de nummeruitbater dan betalen voor het gesprek naar het reguliere nummer maar voor EUR 2.50 per minuut inkomsten kan de kosten van een locaal telefongesprek er best af.
Ik zou dan ook willen suggereren dat het voorstel wordt aangepast zodat *alle* doorschakelen onder het voorstel valt. En bijvoorbeeld een melding verplicht is: "U wordt doorgeschakeld naar nummer xxxx, druk op 1 om dit te bevestigen".
Dit haalt wellicht de wind uit deze tariefnummerfraudeurs maar dat is dan ook de bedoeling van het voorstel.