Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po
Reactie
Naam
|
F.J. Horne
|
Plaats
|
Delft
|
Datum
|
22 februari 2020
|
Vraag1
Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Het toetsmoment vervroegen en leerlingen zich op één moment laten inschrijven op scholen in het voortgezet onderwijs nadat zowel het resultaat van de toets als het advies van de leerkracht bekend zijn levert gelijkere kansen op voor leerlingen als het hoogste advies leidend is: een leerling die onderpresteert op de toets kan toch een hoger advies krijgen op basis van zijn/haar schoolhistorie en een leerling die onderschat wordt door de leerkracht kan een hoge score behalen op de toets en daarmee een hoger advies.
Vraag2
Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Marktpartijen toetsen laten aanbieden zorgt ervoor dat de resultaten niet met elkaar te vergelijken zijn en maakt het voor leerkrachten moeilijker om toetsen af te nemen omdat er veel verschillende soorten zijn waar ze over moeten weten. Dat het nodig zou zijn om een kenniscentrum op te richten over deze toetsen is een duidelijke indicatie dat het systeem onnodig kostbaar en complex zou zijn. Naar mijn mening kan dit het beste worden opgelost door de gestandaardiseerde cito toetsen weer in te voeren en het toetsmoment van de eindtoets te vervroegen zoals in het wetsvoorstel. Daarnaast zou het zo moeten zijn dat het hoogste advies leidend is: het advies van de leerkracht of het resultaat van de toets.