Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po

Reactie

Naam M. van Buul
Plaats Mijdrecht
Datum 1 maart 2020

Vraag1

Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Meer voorbereidingstijd voor VO.

Vraag2

Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Drie kanttekeningen:

Er wordt m.n. ingezet op het vergroten van kansgelijkheid. Wat na jaren nog steeds ontbreekt is enige serieuze aandacht voor de handel in actuele Cito LVS toetsen op o.m. Marktplaats. Ouders -en daarmee wellicht ook huiswerk/toetstrainingsinstituten- kunnen relatief eenvoudig aan alle Cito LVS toetsen komen, waarmee kansongelijkheid mogelijk veel eerder dan in groep 8 ontstaat. Het is m.i. naief te veronderstellen dat het probleem van "trainen voor de toets" , bekostigd of gefaciliteerd door ouders die zich dat kunnen veroorloven, met dit wetsvoorstel wordt ingedamd.

Veel PO scholen nemen in januari de cito lvs toetsen af, direct na de kerstvakantie. In de laatste week van januari moeten vervolgens de adviezen worden voorbereid door betrokkenen op school en worden meegedeeld aan de ouders. Hierna volgt direct de "doorstroomtoets". Dit betekent dat van de leerlingen na de kerstvakantie tot en met de tweede week van februari verwacht wordt zich te focussen op toetsen en adviezen. Zo'n periode van vijf tot zes weken kan eventueel ook behoorlijke spanning bij leerlingen met zich meebrengen.

Het vervroegen van de eindtoets brengt met zich mee dat het schooladvies nog eerder vaststaat dan in de huidige regeling, terwijl de discussie momenteel juist meer de kant opgaat van het uitstellen van een definitief advies omdat de leerlingen veel te snel zouden worden voorgesorteerd qua niveau. Het onderhavige wetsvoorstel voorziet niet in concrete maatregelen om hieraan tegemoet te komen. Er wordt wel gewezen op mogelijkheden 20-14 scholen en brede brugklassen, maar dat is nog erg vrijblijvend en weinig richting gevend. M.i. zouden barrieres voor opstromen naar hogere niveaus moeten worden weggenomen. Het schooladvies is immers geen eindadvies maar markeert het startpunt van een nieuwe fase naar een levenlang leren, waarin ieder zich in eigen tempo moet kunnen ontwikkelen.