Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po

Reactie

Naam HEJFM Bonnes-Schepers
Plaats Losser
Datum 27 februari 2020

Vraag1

Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Geen, er verandert weinig. Een naamsverandering heeft niet veel nut.

Vraag2

Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Het grootste knelpunt is dat we te vroeg in de schoolloopbaan van een kind gaan selecteren. Zelf zie ik meer kansen in het Amerikaanse systeem. Hou alle kinderen tot hun 16e/17e levensjaar bij elkaar, maar bied binnen de school kansen voor iedereen. Schaf de profielen op de middelbare school af, dit werkt alleen maar demotiverend. Kinderen moeten hun talenten kunnen ontwikkelen en niet in een profiel gedrukt worden, omdat dit nou eenmaal goedkoper is voor een school, of makkelijker is voor de roostermakers. Iedereen is nodig, er is werk genoeg. Zorg dat binnen 1 schoolsysteem diverse vakken op verschillende niveaus worden gegeven. Zo kan een kind dat nu de stempel van praktijkonderwijs krijgt laten zien wat hij/zij in zijn/haar mars heeft en zo kan een kind dat goed is in theoretische vakken ook kennismaken met praktijkvakken. Binnen 1 school moet je Nederlands op HAVO niveau kunnen doen, wiskunde op VWO niveau en Frans op Vmbo niveau. Nu komen de talenten van kinderen niet tot uiting, omdat een kind toevallig dyslexie heeft, of geen Engels kan. Laat kinderen excelleren in de dingen waar ze goed in zijn, in plaats van kinderen in hokjes te drukken. Het is misschien een iets grotere puzzel, maar het lost veel problemen op: motivatie, kansongelijkheid, doorstroomtoetsen, concurrentie onder scholen, zwart/witte scholen, etc. Alle scholen zijn dan gelijk en iedereen kan naar elke school.