Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po
Reactie
Naam
|
m brinkhuis
|
Plaats
|
rhenen
|
Datum
|
2 maart 2020
|
Vraag1
Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Mooie kans om te komen tot 1 funderend onderwijs, een doorgaande lijn die nu nog ver te zoeken is. Op dit moment wordt er teveel naar elkaar gekeken in plaats van met elkaar.
Vraag2
Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Het grootste knelpunt dat ik zie heeft te maken met de kans die ik hierboven benoem. Op het moment dat we komen tot een doorstroomtoets in de huidige inrichting van het onderwijs, dan toetsen we nog steeds te vroeg voor veruit de meeste leerlingen. Het zou veel beter zijn om aan te sluiten bij de ontwikkeling van kinderen, waarbij we veel hebben aan de wetenschap in ontwikkelingspsychologie. Het vinden van een 'tussenoplossing' (want meer dan dat is het voor mij niet), neemt wellicht (deels) de urgentie weg om het systeem volledig te veranderen. Dat zou jammer zijn, een gemiste kans.