Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po
Reactie
Naam
|
dhr. T. Kosterink
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
23 februari 2020
|
Vraag1
Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Een aanmelddatum, 1 april, levert weinig nieuws op. In veel regio's is een gelijktijdig aanmelding en loting bij over-inschrijving op een school voor Voortgezet Onderwijs allang geregeld. De landelijke datum zorgt wel dat er een betere aansluiting is tussen de regio's.
Het weer naar voren halen van de toets is prima, als ook de term doorstroomtoets.
Vraag2
Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Verschillende aanbieders van de toets is een ramp!
Uitganspunt voor de toets is dat het zo goed en eenduidig mogelijk voor kinderen, ouders en scholen het doorstroomproces ondersteunt. Dat lukt niet met verschillende toetsen. Welke controle ook.
Gebruik van verschillende toets aanbieders is het bedienen van de markt maar niet het bedienen van het onderwijs. Dit zal weer leiden tot veel wisselingen van toetsen door de scholen per jaar, individuele ouders die direct een andere toets willen of als second opinion. Ook zullen er weer veel mogelijkheden komen om te oefenen voor de toets en allerlei andere ellende.
1 door de overheid verstrekte toets voor alle kinderen helpt het onderwijs veel beter.
Het gebruik van de doorstroomtoets door de inspectie als beoordeling van de schoolresultaten is in principe al fout en onmogelijk. Bij gebruik van meerdere toetsen is er ook totaal geen vergelijk meer mogelijk. Waanzinnig en onnodig.