Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po

Reactie

Naam J Gillet
Plaats Poortugaal
Datum 27 februari 2020

Vraag1

Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Geen. Dit is terug naar af onder een andere naam. Net als een paar jaar geleden: eerst de leerkracht, dan de toets, dan advies en inschrijving.
Vermogende ouders zullen nog steeds hun kinderen naar dure eindtoetstrainingen laten gaan of bijles inkopen.
De druk op de leerkracht zal weer vergroten.

Als Nederland van de 1e plek op het kansenongelijkheids onderzoek voor 4-12 jaar af wil, zal er schoolbreed gekeken moeten gaan worden en dat begint in groep 1 en het methodisch werken met kleuters. Eigenlijk begint het al daarvoor met de schoolse activiteiten en volgsystemen op peuterspeelzaal en kinderdagverblijf, ook onder het mom van kansenongelijkheid.
Dan vanaf groep 3 de immense druk op het lezen en, minder, op het rekenen, zonder dat er gekeken wordt of de leerling hier aan toe is. Voldoet een leerling aan de voorwaarde om tot rekenen en lezen te kunnen komen? Is het brein, de motoriek en zijn bv de ogen hier voldoende voor ontwikkeld? Gaan we met de herfstvakantie (of met de DMT en AVI in januari) de eerste snelheidstests voor lezen afnemen? In plaats van kijken naar goed technisch lezen en lezen met begrip, ongeacht tempo?
Gaan we nog steeds de druk naar groep 1-2 opvoeren door ‘18 letters’ te moeten herkennen? (Ik weet dat dit geen eis is van de inspectie, maar heel veel leerkrachten/ directies doen het nog wel) Het schrijfonderwijs dat methodisch in groep 1-2 gebeurt, terwijl er niet gekeken wordt naar de psychomotoriek.
Kansenongelijkheid begint door te veel druk op een verkeerde manier of ondeskundig in de eerste 6 jaar van een leerling. Investeer (en ja dat is ook terug naar af) in gedegen opgeleide leerkrachten en jonge kind begeleiders in PSZ en KDV. Zorg dat zij kennis hebben van (psycho-) motorische en leeftijds adequate ontwikkelingskennis. Maak van het jonge kind geen gemiddelde score door allerlei grafiekjes te moeten volgen (PSZ en KDV) en dan direct van achterstanden te spreken. Sommige kinderen zijn langzamer. Geef deze leerling de kans om in zijn eigen tempo te ontwikkelen. ‘Je kan gras niet sneller laten groeien door eraan te trekken!’.

Zie verder bij 2

Vraag2

Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Dan over de bovenbouw: schuif de basisschool leeftijd 1 á 2 jaar door. Zodat iedere leerling de kans krijgt toe te zijn aan het VO. Of ze nu uit een zwakker milieu komen of minder theoretisch begaafd zijn. Geef meer aandacht in de laatste jaren PO en de eerste jaren VO aan praktische vaardigheden. Ook de meerbegaafde leerling zal hier van profiteren.

Begin in het VO met 2 brugjaren waarin de leerlingen nog door elkaar zitten. Geef de mogelijkheid om examenvakken op verschillende niveaus te mogen doen.
Kortom haal het beste uit iedere leerling!

Begin met het gedegen opleiden van begeleiders/ leerkrachten.
Dat wil niet zeggen dat de PABO universitair moet worden. Begin maar eens met het een echt HBO niveau te geven.
De KLOS was een MBO opleiding, maar die ‘oude’ kleuterleidsters weten meer van ontwikkelingslijnen , didactiek en pedagogiek en kunnen beter observeren dan de huidige PABO student. De ‘oude’ PA onderwijzer is goed onderlegt: vakinhoudelijk, pedagogisch en didactisch. Een master hadden deze mensen niet nodig om goed voor een klas te kunnen staan.

En dan natuurlijk: weg met al die administratie! Deze tijd kan beter in voorbereiding en evaluatie gaan zitten.