Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po
Reactie
Naam
|
Marleen Laan
|
Plaats
|
Amersfoort
|
Datum
|
12 maart 2020
|
Vraag1
Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Ik vind dat er niets veranderd hoeft te worden aan het huidige systeem. Het enige wat het dus oplevert is meer tijd voor de Vo scholen om klassen te vormen, formatie te maken e.d., maar voor de basisscholen levert het niets op.
Vraag2
Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Zoals de huidige situatie nu beschreven is, is denk ik niet landelijk het geval. Ik ben werkzaam in Almere. Hier hebben wij begin februari de adviesgesprekken gehad (3 februari dit jaar) en ouders moesten hun kind voor 1 maart op een VO school hebben ingeschreven. De eindtoets is 14, 15 april. Daarna kan het advies worden bijgesteld, maar alleen nog naar boven. De warme overdracht vindt plaats eind mei (22 mei). Daarna is geen warme overdracht meer. Het aantal adviezen dat naar boven wordt bijgesteld is klein. Dit betreft vaak 3 leerlingen van de 60. Daarbij is bij deze leerlingen in het geven van het advies vaak al besproken 'wat als het hoger is'. Ouders schrijven deze leerling daarom vaak op de school van keuze in waar ze zowel een hoger als lager niveau kunnen gaan doen. De warme overdracht hoeft daarom niet nog opnieuw.
Ik vind het daarnaast erg vroeg als de hele procedure uiterlijk 1 april is afgerond (en voor de leerlingen eigenlijk al op 15 maart). Dan hebben de leerkrachten nog een lange periode dat de leerlingen niet meer iets 'groots' hoeven te doen en krijgen ze naar mijn idee te maken met zwaar ongemotiveerde, gedemotiveerde kinderen. Het advies is binnen, het kan niet meer bijgesteld worden. Ook moeten leerkrachten hun lesprogramma dan al voor februari eigenlijk hebben afgerond omdat dan de toets plaatsvindt en je de kinderen dan alles geleerd wil hebben wat moet. Ik ben bang dat wanneer de toets naar voren trekken, leerkrachten dus in de knoei komen met hun lesstof. Groep 8 duurt niet voor niets nog een heel schooljaar, als je het dan moet afronden in een half schooljaar is niet wenselijk voor leerkrachten en leerlingen. Dat het voor het VO prettig is dat kan ik mij voorstellen, maar ik denk niet dat het PO zich daarom moet aanpassen, maar het VO moet kijken wat zij intern kunnen aanpakken.
Ik denk dat hele nieuwe situatie niets oplost voor het PO, maar het PO voornamelijk met veel problemen opzadelt.