Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po
Reactie
Naam
|
De Wingerd (mw H Grijseels)
|
Plaats
|
Zwolle
|
Datum
|
2 maart 2020
|
Vraag1
Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Een doorstroomtoets heeft een goede naam om ook waar te maken waar deze echt voor bedoeld is, namelijk de doorstroom van de leerling naar het goede niveau van VO. De doorstroomtoets zou daarmee niet gebruikt moeten worden om PO-scholen op af te rekenen als het resutlaat van de toets onder een bepaalde norm valt. Dus de kans is: geen afrekeninstrument voor scholen, maar een instrument voor het bepalen van het goede niveau VO.
Kans is ook dat het vertrouwen in het advies en oordeel van de leerkracht verder toeneemt. Dat proces is al in gang gezet (advies voor eindtoets) en wordt hierdoor verder versterkt.
Vraag2
Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Knelpunt: het tijdspad. In de huidige situatie nemen we in januari in groep 8 de toetsen van het LOVS af en dan in april de eindtoets. In de tussenliggende periode wordt het definitieve advies gegeven. Van januari tot april hebben de leerlingen nog 2 maanden om op school te werken aan hun eigen leerdoelen (met hun definitieve eindadvies voor ogen: hoge motivatie). Veel kinderen groep 8 hebben die extra stok achter de deur nodig om goed gemotiveerd en hard te werken aan die dingen die zij nog kunnen leren en verbeteren. In het voorstel is die tijd er niet meer. In januari krijgen de leerlingen het advies en in februari maken ze de doorstroomtoets. Daar zit nauwelijks tijd tussen.
Door in januari/februari al de doorstroomtoets te maken verwordt de 2e helft van het leerjaar van groep 8 weer tot een soort 'wachtsstand'. Voor de leerlingen en hun ouders is het doel behaald. Dat is terug naar af; de eindtoets in april maakt van het 8e leerjaar veel meer een 'volwaardig' lesjaar. Dat was juist een enorme verbetering t.o.v. de oude situatie.
Deze knelpunten zijn weg te nemen door het huidige tijdspad in stand gehouden en als centraal aanmeldmoment 1 mei te hanteren. Het VO heeft dan nog bijna 4 maanden om de organisatie van het nieuwe schooljaar rond te krijgen. Dat lijkt me meer dan voldoende, met een goede inzet van planningsinstrumenten en digitale middelen.