Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po
Reactie
Naam
|
Obs de Optimist (G Bruijnzeels)
|
Plaats
|
Hoofddorp
|
Datum
|
28 februari 2020
|
Vraag1
Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Ik zie vrijwel géén kansen vanuit dit wetsvoorstel.
Vraag2
Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Door de advisering nog verder naar voren te halen ontneem je kinderen juist een kans in groep 8 om zich gerichter door te ontwikkelen. Adviezen worden bij ons gegeven op basis van werkhouding/leeraanpak, methodetoetsen en toetsen vanuit leerlingvolgsysteem. Die laatste komt daarmee al te vervallen, wat voor mij een cruciaal onderdeel is. Het maakt namelijk ontwikkeling op lange termijn zichtbaar, waarbij een grotere hoeveelheid stof wordt behandeld dan bij de methodetoetsen.
Daarna zijn veel leerlingen zich voor groep 8 nog relatief weinig bewust van de relatie tussen inzet en opbrengsten. In groep 8 zie je kinderen veel doelmatiger werken omdat het leren nu 'ineens echt' belangrijk gaat worden vanwege de vervolgschool die ze op het oog hebben.
Eerder adviseren ontneemt leerlingen mijns inziens hiermee echt kansen om ontwikkeling aan te tonen die vaak nodig is om een advies te kunnen geven.
Persoonlijk begrijp ik dan ook niet waar dit voorstel vandaan komt. De advisering verloopt prima, druk voor de eindtoets is veelal weg en zit vooral bij leerlingen waarvan ouders niet tevreden zijn met het eindadvies.
Mijn voorstel zou zijn om de beeldvorming van met name het vmbo onderwijs eens aan te pakken, dat heeft zo'n slechte reputatie nog bij een hoop ouders terwijl onze maatschappij niet kan zonder onze vmbo-leerlingen. Het lijkt nu alsof alles gericht is op een zo 'hoog' mogelijk advies, terwijl het 'passende' advies wordt vergeten.
Daarnaast inzetten op extra taalprogramma's om kansengelijkheid te vergroten. Dat betekent dus ook investeren.
Dit voorstel klinkt als een verkeerde oplossing voor een probleem waarbij de kern wordt gemist. Bestendig nou ook gewoon beleid. Om de zoveel jaar weer wat anders doen draagt niet bij aan de kwaliteit van ons werk als leerkracht.